لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

نیرو‌های "بسیج مردمی" شهر باج عراق را از تصرف داعش بیرون کردند


نیروهای شیعه عراقی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، ادعا می‌کنند که جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" را در قریه‌های مرزی سوریه تحت فشار قرار داده و یک گام بسوی بازگشایی مسیر تدارکاتی ارسال سلاح از سوی تهران به رئیس جمهور بشار اسد نزدیک شده‌اند.

نیرو‌های به نام "بسیج مردمی" پیشروی خود در شمال شهر "باج" عراق واقع در مرز سوریه را یک معجزه ماه رمضان خوانده‌اند.

باز نمودن این راه برای این گروه که حمایت ایران را دارد، بسیار مهم می‌باشد تا بتواند راه را برای ارتباط بغداد و قوای رژیم بشار اسد و رساندن تجهیزات و وسایل به قوای حکومت سوریه هموار کند.

احمد الاسدی سخنگوی گروه بسیج مردمی گفته‌است که پیشروی این گروه در قریه‌های مرزی سوریه می‌تواند اولین گام برای آزادی تمام مناطق در امتداد مرز باشد.

باز شدن این راه در جنگ شش ساله سوریه یک امتیاز دیگری را برای رژیم بشار اسد علیه مخالفین‌اش فراهم می‌کند، اما نیرو‌های سوریه با وجود تلاش‌های فراوان تا کنون نتوانسته‌اند که به مرز عراق نزدیک شوند.

برای رسیدن به نزدیک مرز عراق، نیرو‌های سوریه باید از قلمرو نیرو‌های کُرد سوریه به حمایت ایالات متحده امریکا بگذرند.

نیرو‌های شیعه عراقی که از سوی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرند گفته‌اند که آماده پیشروی بسوی خاک سوریه برای کمک با نیرو‌های بشار اسد اند.

تا کنون روشن نیست که کُرد‌های سوریه به نیرو‌های عراقی اجازه رسیدن به نیرو‌های اسد را که در حال حاضر در جنوب و غرب سوریه مستقر اند، خواهند داد یا خیر؟

خبرگزاری رویترز می‌گوید، ایران هزار‌ها جنگجوی شیعه را از عراق، افغانستان و پاکستان برای مبارزه در سوریه جلب و آموزش داده‌است، همچنان جنگجویان حزب‌الله لبنان با همکاری نزدیک با فرمانده‌های ایرانی در سوریه فعالیت می‌کنند.

ایران و روسیه دو متحد نزدیک بشار اسد رئیس جمهور سوریه اند.

XS
SM
MD
LG