لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

اختلات تازه در روابط جرمنی و امریکا


پیام غیر مترقبه و بی‌پرده صدراعظم جرمنی در شهر مونشن در مورد روابط این کشور با امریکا، به یک تغییر در نظم ایجاد شده بعد جنگ دوم جهانی، اشاره می‎کند.

بعد از اجلاس سران کشورهای جی هفت در شهر سیسیل در ایتالیا و اجلاس ناتو در بروکسل که هر دو در سایه تنش‎ها با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا قرار داشت، انگلا مرکل صدراعظم جرمنی روز یکشنبه با صراحت غیر مترقبه در شهر مونشن در جرمنی گفت:

"زمان آن‌که می‎توانستیم بالای دیگران کاملاً اتکا کنیم، تا حدی پایان یافته‎است. من این را در چند روز گذشته تجربه کردم. برای همین است که صرف می‎توانم بگویم ما اروپایی‎ها باید واقعاً سرنوشت خود را بدست خود بگیریم، طبعاً این کار در دوستی با ایالات متحده امریکا و بریتانیا و به مثابه همسایگان خوب، حتی با روسیه و سایر کشورها ممکن است."

ترمپ در صحبت با خانم مرکل
ترمپ در صحبت با خانم مرکل

به نوشته آژانس خبری رویترز، پیام غیر مترقبه و بی‌پرده صدراعظم جرمنی در شهر مونشن در مورد روابط این کشور با امریکا، به یک تغییر در نظم ایجاد شده بعد جنگ دوم جهانی، اشاره می‎کند.

مرکل همچنان گفته‎است:

"ولی ما باید بدانیم که به‌خاطر آینده و سرنوشت خود به مثابه اروپایی‎ها باید خود برزمیم و این کاریست که می‎خواهم آن را یکجا با شما انجام دهم."

این‎که مرکل روز دوشنبه بالای برخی نکات تأکید کرد، یک امر تصادفی نبوده‎است.

آژانس خبری رویترز از قول مقامات جرمنی که از افشای نامشان خودداری شده‎است می‎نویسد، انگلا مرکل این اظهارت را قبل از انتخاب امانوئل مکرون به حیث رئیس جمهور فرانسه نمی‎کرد.

نا امیدی در حال افزایش از دونالد ترمپ، صدراعظم جرمنی را متقاعد ساخته‎است که همراه با رهبر جدید فرانسه و با در نظرداشت مسایل سیاسی نزدیک به این کشور، روی تجدید سازمان و اصلاحات در اروپا کار کند.

یک مقام جرمنی گفته‎است، انگلا مرکل با استفاده از وضعیت موجود با دونالد ترمپ، می‎خواهد در مورد یک پالیسی بیشتر طرفدار اروپا صحبت کند.

به‌گفته این مقام "مرکل عمق آب را برای یک سیاست نزدیکتر به فرانسه آزمایش می‎کند."

پیام انگلا مرکل متوجه بریتانیا نیز است.

برلین می‎ترسد که حکومت بریتانیا هنوز هم توقعات غیر واقعی در مورد جدا شدن از اتحادیه اروپا را دارد.

به نوشته آژانس خبری رویترز، پیام انگلا مرکل در مونشن محصول ناامیدی در حال افزایش از نخستین سفر دونالد ترمپ به اروپاست.

یک مقام دیگر جرمنی گفته‎است:

"احتمال دارد ترمپ این پیام را شنیده باشد، اما آن‌چه را که این سفر نشان داد اینست که احتمال دارد وی استعداد آموختن را نداشته باشد."

XS
SM
MD
LG