لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

حفاظت از تنباکو مضر تر از دود سگرت برای محیط زیست و کره زمین است


در یک گزارش تازه سازمان صحی جهان (دبلیو. اچ. او) گفته شده‌است، مواد کیمیاوی، انرژی و آب مورد نیاز که برای رشد و حفاظت تنباکو استفاده می‌شود، بالای محیط زیست در جهان تأثیر خیلی ناگوار دارد.

در این گزارش سازمان صحی جهان که به تاریخ ۳۰ ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی، یک روز قبل از روز جهانی "نه گفتن به تنباکو" نشر شد، همچنان گفته شده‌است، پروسه حفاظت از تنباکو بیشتر از دود ناشی از سگرت به محیط زیست کره زمین زیان می‌رساند.

سازمان صحی جهان می‌گوید، از آغاز کشت تنباکو تا مرحلۀ پایان آن، پروسۀ زیانمندیست که برای محیط زیست تأثیرات خیلی ناگوار و مضر را در قبال دارد.

برای حفاظت بوتۀ تنباکو در برابر امراض، آفات زراعتی و حشرات چندین نوع مواد کیمیاوی استفاده می‌شوند که برای زمین‌های زراعتی، جریانات آب، ذخایر آب‌های زیر زمینی و زارعین زیان می‌رساند.

علاوه بر آن، به هدف نگهداشتن و حفاظت بوته‌های تنباکو مقادیر زیاد چوب جنگلات سوختانده می‌شود که باعث از بین رفتن و انهدام جنگلات شده، از جانب دیگر دود ناشی از سوختاندن آن باعث افزایش گاز‌های گلخانه می‌شود و به محیط زیست زیان می‌رساند.

در چین که بیشترین تنباکوی جهان در آن تولید می‌شود، کشت آن سالانه باعث از بین رفتن ۱۸ درصد جنگلات این‌کشور می‌شود.

در گزارش سازمان صحی جهان همچنان گفته شده‌است، همه ساله در نتیجۀ استفاده از تنباکو هفت میلیون تن در جهان هلاک می‌شوند.

سازمان صحی جهان می‌گوید، همه سالانه حدود شش تریلیون سگرت در جهان دود می‌شود که بین سه تا پنج میلیون تُن گازات گلخانه‌ای را به اتمسفر زمین افراز می‌کند. همچنان فابریکه‌های تولید سگرت سالانه دو نیم ملیون تُن مواد فاضله‌ای را تولید می‌کنند که با زهر کشندۀ نکوتین آلوده‌است.

XS
SM
MD
LG