لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

منابع: احتمال می‌رود ترمپ از توافق‌نامه اقلیمی پاریس خارج شود


انتظار می‌رود که رئیس جمهور ایالات متحده امریکا تصمیم نهایی‌اش‌ را در مورد این‌که کشورش بخشی از توافق‌نامه اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس باقی می‌ماند یا خیر؟ امروز اول ماه جون اعلام کند.

  • احتمال بیرون رفت امریکا از توافق‌نامه اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس چقدر است و در صورت بیرون شدن امریکا از این توافق‌نامه پیامدهای آن چیست؟

گزارش‌ها به نقل از منابع در واشنگتن می‌گویند، احتمال زیاد می‌رود که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از توافق‌نامه اقلیمی پاریس بیرون برود.

توافق‌نامه اقلیمی پاریس در ۲۰۱۵ میلادی میان ۱۵۹ کشور امضأ شده بود.

آگاهان بدین باور اند، درصورتی‌که امریکا از توافق‌نامه اقلیمی پاریس بیرون شود، احتمال تیرگی روابط میان بسیاری از کشورهای که بخشی از این توافق‌نامه اند و واشنگتن می‌رود، و امریکا در جمع سوریه و نیکاراگوئه سومین کشور خواهد بود که دیگر بخشی ازین توافق نمی‌باشد.

ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در مورد تغییر اقلیم نظریات ضد و نقیض مردم را شنیده‌است.
ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در مورد تغییر اقلیم نظریات ضد و نقیض مردم را شنیده‌است.

اخیراً رهبران کشورهای اروپایی تلاش زیاد کردند تا دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را قانع سازند که از توافق‌نامه اقلیمی پاریس بیرون نشود، اما دونالد ترمپ گفته که حزب جمهوری‌خوا امریکا و سکتورهای برق، تیل و انرژی برای بیرون شدن از این توافق‌نامه بالای او فشار آورده‌اند.

  • چرا دونالد ترمپ و جمهوری‌خواهان می‌خواهند که از توافق‌نامه اقلیمی پاریس امریکا بیرون شود؟

​دونالد ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در مورد تغییر اقلیم نظریات ضد و نقیض مردم را شنیده‌است و بالای توافق‌نامه اقلیمی که در زمان اداره بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا امضا شده بود نیز انتقادات شدید کرده و تغییرات در اقلیم جهانی را شایعات خوانده بود.

این اولین توافق قانونی بین‌المللی است که هدف آن کاهش تغییرات اقلیمی است بر اساس این توافق‌نامه، کشور‌های جهان به‌‌منظور مبارزه علیه تغییرات اقلیم روی کم ساختن گاز‌های زهری توافق کرده‌اند.

آلودگی محیط
آلودگی محیط

  • گاز‌های زهری چیست؟

کاربن‌ دای اکساید آن گاز زهریست که از فعالیت فابریکه‌ها و موترها اخراج می‌شود، ساینس‌دان‌ها بدین باور اند که ازدیاد کاربن‌ دای اکساید، گاز میتان و دیگر گازها در هوا باعث افزایش درجه گرمای زمین شده‌است.

قابل یاد آوریست که اداره بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا در دسمبر ۲۰۱۵ میلادی با امضای توافق‌نامه اقلیمی پاریس تعهد کرد که تا سال ۲۰۲۵ میلادی سطح تولید گازات زهری در کشور را ۲۸ تا ۲۶ درصد کاهش خواهد داد.

ژان-کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا از تلاش‌های رهبران اروپایی برای قانع ساختن دونالد ترمپ به‌منظور بیرون نشدن از توافق‌نامه اقلیمی پاریس یاد کرده و گفته‌است که بیرون شدن از این توافق آسان نیست و سال‌ها را دربر خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG