لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

نگرانی‌ها از افزایش آمار قتل زنان در ولایت فاریاب


بر اساس گزارش دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر فاریاب، آمار قتل زنان درین ولایت نسبت به سال گذشته بیشتر بوده‌است.

سیدحفیظ الله "فطرت" مسئول دفتر حقوق بشر فاریاب در زمینه می‌گوید:

"متأسفانه در جریان شش ماه اخیر سال میلادی مجموعاً ۱۵ قضیه قتل داریم که ۳ مورد آن خود کشی بوده و ۱۲ مورد آن قتل می‌باشند که در دفتر ما به ثبت رسیده و در مقایسه به سال گذشته متأسفانه رقم آن بیشتر است یعنی پارسال در مدت زمان مشابه ما ۱۱ مورد داشتیم و حالا ۱۵ مورد می‌باشد که مایه نگرانی ما شده‌است."

آقای فطرت هم چنان در خصوص این‌که چه عواملی سبب بلند رفتن آمار قتل‌های زنان در فاریاب شده است گفت :

"علت‌های مختلف دارد، بعضاً خشونت‌ها و یا جنجال‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و قبل از وقت، بعضی جرایم اخلاقی، در عین حال فقر و تنگ‌دستی، بی‌سوادی، عدم گاهی از قوانین شرعی و مدنی و غیره عواملی اند که دست به دست هم داده و باعث بروز خشونت‌ها از جمله قتل‌ها، قتل‌های ناموسی و خود کشی‌ها می‌گردد."

آخرین مورد از قضایای قتل زنان در فاریاب، قتل یک زن جوان همراه با پدرش توسط افراد مسلح ناشناس بود که به گفته مسئولان امنیتی این رویداد ناوقت شب گذشته در دیچی خانۀ ولسوالی اندخوی به وقوع پیوسته است.

عبدالکریم "یورش" سخنگوی قوماندانی امنیۀ فاریاب در باره می‌گوید:

"مسمات ناجیه بنت محمد رسول که ۲۵سال عمر داشت و باشنده دیچی خانۀ اندخوی بوده که این خانم چند ماه قبل بعد از قتل شوهرش محکوم به حبس شده و بعد از ضمانت رها می‌شود تا او به مراسم جنازۀ مادرش شرکت کند. شب هنگام سه فرد مسلح ناشناس وارد منزل او گردیده وی را به قتل می‌رسانند و هم چنان پدر او که ۷۲ سال عمر دارد را نیز به قتل رسانیده و برادرش را زخمی می کنند. قاتلین با استفاده از تاریکی شب فرار می نمایند."

سؤال اینجاست که چگونه می‌توان از قتل‌های زنان کاست؟ و یا این پدیده خشونت‌بار را از جامعه ریشه کن کرد؟ باز هم آقای فطرت مسئول دفتر حقوق بشر فاریاب در زمینه دیدگاهش را این گونه بیان می‌دارد:

"از طریق تطبیق قانون، آگاهی‌دهی رسانه‌ها در رابطه به مسایل حقوقی و شهروندی، از طریق علما که آن‌ها درین راستا تلاش نمایند و احکام اسلامی را برای مردم بفهمانند تا آن‌ها حقوق خود و دیگران را بدانند و هیچ کس حق ندارد که خود سرانه کسی دیگری را به قتل برساند با وصف آن که طرف مقابل خطاکار و یا مشکل جرمی هم داشته باشد."

به باور مدافعین حقوق زنان، ناامنی‌ها، عدم تطبیق قانون، عدم آگاهی شهروندان از حقوق و وجایب قانونی و شرعی از جمله عواملی اند که سبب افزایش قتل‌های زنان در جامعه گردیده‌است.

گزارش از: رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG