لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

نیکی هیلی: شورای امنیت در برابر تخطی‌های ایران ناکام بوده‌است


سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، شورای امنیت را به خاطر عدم اقدامات علیه ایران مورد انتقاد قرار داده‌است.

نیکی هیلی گفته است که ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تخطی کرده، اما این شورا در اقداماتش در برابر تهران ناکام بوده‌است.

خانم نیکی هیلی که دیروز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، گفت:

"شورای امنیت در برابر این تخطی‌های ایران حتی دست به کوچک‌ترین اقدام هم نه زده است."

سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد گفت، به ایران باید تفهیم شود که ما هر گونه بی‌احترام در برابر قطعنامه‌های سازمال ملل متحد را تحمل کرده نمی‌توانیم.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در سازمان ملل متحد

نیکی هیلی افزود:

"ما باید به پشتیبانی مقرره شمار ۲۲۳۱ شواری امنیت بی‌ایستیم. اما این مقرره را باید عملی کنیم و به ایران نشان دهیم که تخطی نا مناسب این‌کشور از فیصله‌های شورای امنیت را تحمل کرده نمی‌توانیم. این اقدامات یک دلیل دارد. شورای امنیت باید این اقدامات را عملی کند."

یک و نیم سال قبل بر اساس یک توافق‌نامه تعزیرات زیاد سازمان ملل متحد بر ایران رفع شد. بر اساس این موافقتنامه که بین ایران و شش کشور مقتدر جهان به امضا رسید، ایران مکلف گردید تا برنامه‌های اتمی خود را محدود سازد.

جیفری فیلتمن مسئول امور سیاسی سازمان ملل متحد در اجلاس دیروز شورای امنیت بر اساس گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد معلوماتی را ارائه کرد.

این گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد در بارۀ عدم تطبیق تعزیرات وضع شده این سازمان در مورد ایران بود.

از سوی دیگر، پیتر ویلسن معاون نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد با تائید اظهارات نماینده امریکا گفت، تخطی‌ها از تعزیرات سازمان ملل متحد در ارتباط به آزمایش راکت و انتقال اسلحه که بالای ایران وضع شده بود، مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده امریکا در سازمان ملل متحد در ادامه صحبت خود در نشست شورای امنیت ایران را متهم کرد که در بی‌ثباتی شرق میانه نقش دارد.

هر چند در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نماینده کدام کشور اقدامی را بر ضد ایران پیشنهاد نکرد، اما دپلومات‌ها می‌گویند، روسیه و چین که در شورای امنیت حق ویتو را دارند، ممکن است به پیشنهاد اقدامات بر ضد ایران موافقه نکنند.

اداره رئیس جمهور ترمپ که مصروف اررزیابی موافقتنامه اتمی با یران می‌باشد، قبل از این موافقتنامه را غم انگیز خوانده‌است.

اما نماینده امریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید، تا زمانی‌که ارزیابی موافقتنامه اتمی با ایران تکمیل نشود ، ما بر تعهدات خود ایستاده و توقع داریم که ایران هم‌چنین کاری را انجام دهد.

XS
SM
MD
LG