لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

واکنش‌های مختلف در مورد تأخیر در گزینش سفیر جدید امریکا برای افغانستان!


وزارت خارجه امریکا می‌گوید، دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا تا اکنون برای افغانستان سفیر بر نگزیده‌است.

یک مقام وزارت خارجه امریکا که نخواسته از وی نام گرفته شود روز شنبه به رادیو آزادی گفت، در این مورد منتظر فیصله رئیس جمهوری هستند؛ اما نمی‌گوید که این فیصله چه زمانی خواهد شد.

این در حالیست که سناتوران و شماری از مقام‌های پیشین وزارت خارجه امریکا از وزیر خارجه این‌کشور خواسته‌اند تا هر چه زودتر سفیر امریکا برای افغانستان را بگمارند.

این‌که در معرفی سفیر امریکا تأخیر وجود داشته‌است، در افغانستان نیز واکنش‌های گونه گون را به همراه دارد.

حاجی سید داوود یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گوید، تأخیر در گزینش سفیر امریکا برای افغانستان، نشان‌گر آن است که این‌کشور در دپلوماسی‌اش در برابر افغانستان توجه چندانی ندارد.

آقای داوود به رادیو آزادی گفت، توجه دونالد ترمپ بیشتر به موضوعات نظامی متمرکز است در حالیکه راه حل مشکلات افغانستان نیاز به تلاش‌های دپلوماتیک نیز دارد.

وی افزود:

حاجی سید داوود یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل
حاجی سید داوود یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل

"درصدی فعالیت‌ها و کارهای سفارت امریکا در کابل بسیار کم شده‌است و این بخاطری است که در وزارت خارجه آن‌کشور مشکلاتِ موجود است، امریکا بیشتر توجه‌اش را به وزارت دفاع این‌کشور کرده‌است، تا هنگامی که امریکا دپلوماسی‌اش برای افغانستان را فعال نسازد، فکر نکنم که افزایش نظامیان این‌کشور سودی داشته باشد، متأسفانه که در حال حاضر دپلوماسی این‌کشور در افغانستان فعال نیست."

این انتقاد‌ها پس از آن مطرح می‌گردند که از هفت ماه گذشته بدین‌سو اداره حکومت امریکا از سوی دونالد ترمپ رهبری می‌گردد و در این مدت به شمول افغانستان، سفارت‌های امریکا در بسیاری از کشورها از سوی شارژدافیر اداره می‌شوند.

هفته پیش که شماری از سناتوران امریکایی به افغانستان سفر کرده بودند بر تعیین هر چه زودتر سفیر این‌کشور در افغانستان تأکید کرده‌اند.

شمار از اعضای ولسی جرگه افغانستان اما می‌گویند که امریکا، افغانستان را در هر حالتی تنها نخواهد گذاشت.

زمرک پادخوابی رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل این جرگه به رادیو آزادی می‌گوید، شکِ وجود ندارد که نقش امریکا و سفیر این‌کشور در افغانستان مهم است؛ اما تأخیر در گزینش سفیر این‌کشور برای افغانستان ممکن بخشی از استراتژی تازه این‌کشور برای افغانستان باشد.

وی افزود:

"در این شک وجود ندارد که حضور امریکایی‌ها در افغانستان مهم است، به نظر من آن‌ها کدام سفیر رسمی در کابل ندارند، اما از اوضاع افغانستان آگاه هستند و آن را زیر نظر دارند، ممکن قصر سفید بر اساس برخی ملاحظات، گماشتن سفیرش برای افغانستان را به تأخیر انداخته باشد، اما چنان تأثیر بزرگی ندارد."

در این میان، لیندسی گراهام یکی از سناتوران پیشتاز امریکا در مسایل افغانستان گفته‌است، در کنار گزینش سفیر، وزیر خارجه آن‌کشور نیز هر چه زودتر به افغانستان باید سفر کند.

وی گفته‌است، تنها با بم باران خاک افغانستان، نمی‌شود مشکل این‌کشور را حل کرد.

با این همه، سید داوود کارشناس مسایل روابط بین‌الملل باز هم تأکید می‌کند که امریکا نباید بیشترین توجه‌اش را به موضوعات دفاعی داشته باشد بلکه باید به دپلوماسی‌اش در مورد افغانستان نیز اهمیت دهد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG