لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

از افکار و همۀ سخنرانی‌های رئیس جمهور تاجکستان یک کتاب چاپ شد


تاجکستان، همه سخنرانی‌ها و افکار امام علی رحمان رئیس جمهور این‌ کشور را به شکل یک کتاب چاپ کرد.

امام علی رحمان در تاجکستان حدود یک چهارم یک قرن، حکومت کرده‌است و در سال ۲۰۱۵ میلادی لقب "پیشوای ملت" برایش داده شد.

کتاب که تازه در تاجکستان چاپ شد"سخنرانی‌ها و افکار خردمندانۀ رئیس جمهور، پیشوای ملت و بنیان‌گذار صلح و وحدت ملی در تاجکستان" نام دارد.

ظفر سیدزاد مشاور ارشد امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان گفته‌است، نسخۀ انترنتی این کتاب در ویب‌سایت کتابخانۀ ملی این‌ کشور نیز گذاشته خواهد شد و قرار است که این کتاب به زبان روسی نیز ترجمه شود.

کتاب "سخنرانی‌ها و افکار خردمندانۀ رئیس جمهور، پیشوای ملت و بنیان‌گذار صلح و وحدت ملی در تاجکستان" در چاپ نخست، به تیراژ پنجصد نسخه چاپ شده‌است.

در این کتاب، افکار امام علی رحمان روی مسایل صلح، تاریخ و زنان نیز گردآوری شده‌است.

رئیس جمهور تاجکستان
رئیس جمهور تاجکستان

در یک بخش این کتاب از رئیس جمهور تاجکستان امام علی رحمان نقل قول شده که گفته‌است:

"دولت‌داری ملی با همۀ خصوصیات و سمبول‌هایش، باید در ذهن هر زن تاجک ریشه داشته باشد و از طریق شیر مادر از یک نسل به نسل دیگر انتقال داده شود."

حکومت تاجکستان، امام علی رحمان را پاسداری می‌خواند که بعد از شکست اتحاد شوروی سابق و بعد از جنگ داخلی پنج ساله صلح را در این کشور تأمین کرده‌است.

ولی منتقدان، امام علی رحمان را به تخطی‌های متداوم و سیستماتیک از حقوق بشر متهم می‌کنند.

امام علی رحمان در کشور آسیای میانۀ تاجکستان حدود یک چهارم یک قرن حکومت کرده‌است و در سال ۲۰۱۵ میلادی لقب"پیشوای ملت" برایش داده شد.

امام علی رحمان در سال ۲۰۱۶ میلادی تغییراتی را در قانون اساسی تاجکستان به وجود آورد که بر اساس آن می‌تواند چندین بار دیگر هم بر اریکه قدرت باقی بماند.

تاجکستان یکی از فقیرترین جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق در آسیای میانه محسوب می‌شود که حدود ۱۳۰۰ کیلو متر سرحدات مشترک با افغانستان دارد.

XS
SM
MD
LG