لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

خواست خانم شیو وانگ از ایران: شوهرم جاسوس نیست او را رها کنید


شیو وانگ امریکایی چینایی‌الاصل که در ایران به جرم جاسوسی زندانی شد.
شیو وانگ امریکایی چینایی‌الاصل که در ایران به جرم جاسوسی زندانی شد.

هاک‌وی (Hua Qu) خانم شیو وانگ (Xiyue Wang) فارغ‌التحصیل پوهنتون پرینستون امریکا که در ایران به ده سال حبس محکوم شد، روز سه شنبه از مقامات ایران خواست شوهرش را که به‌طور غیر عادلانه زندانی شده‌است، رها سازند.

هاک‌وی در نخستین تبصره در مورد این قضیه، همسرش شیو وانگ را یکی از مهربان‌ترین و دوستداشتی‌ترین مردهای خوانده‌است که وی می‌شناسد.

آن‌ها دارای یک فرزند چهار ساله نیز می‌باشند.

در اعلامیه پخش شده توسط پوهنتون پرینستون از قول هاک‌وی گفته شده‌است:

"فرزند ما برای بیش از یکسال در انتظار پدرش بسر می‌برد که به‌طور غیر عادلانه به‌خاطر اتهام جاسوسی زندانیست. من می‌دانم که او این کار را نکرده‌است و هرگز نخواهد کرد."

شیو وانگ با خانم و طفلش
شیو وانگ با خانم و طفلش

هاک‌وی خانم شیو وانگ می‌گوید:

"ما با شور و شعف امیدواریم که مقامات ایرانی او را به زودی رها خواهند کرد، تا دوباره به خانه و خانوادۀ جوانش برگردد."

شیو وانگ امریکایی چینایی‌الاصل ۳۷ ساله، حدود یک‌سال قبل در ایران دستگیر شده بود، اما زندانی بودن وی یکشنبه گذشته زمانی علنی شد که مقامات قضایی ایران مدت محکومیت او را اعلان کرده و او را به نفوذ در ایران و ارسال اطلاعات محرم به خارج از این‌کشور متهم کردند.

شیو وانگ زمانی که در ایران دستگیر شد، برای دکتورایش در عرصۀ تاریخ اواخر قرن نزدهم و اوایل قرن بیستم ایرو آسیا تحقیق می‌کرد.

استیفن کوتکین پروفیسور رهنمای شیو وانگ در پوهنتون پرینستون امریکا گفته‌است، شاگرد وی پلان داشت بعد از ایران تحقیقات‌اش را در روسیه ادامه دهد.

به‌گفته پروفیسور استیفن کوتکین، شیو وانگ برعلاوۀ زبان‌های انگلیسی و چینایی، زبان‌های فارسی، ترکی و پشتو نیز می‌داند و به‌حیث ترجمان زبان پشتو در افغانستان کار کرده‌است.

پوهنتون پرینستون امریکا یکجا با خانوادۀ شیو وانگ، مشاوران حقوقی حکومت ایالات متحدۀ امریکا و سایرین به‌طور خاموشانه کار می‌کند تا شیو وانگ با درخواست استیناف رها شود.

به نوشتۀ آژانس خبری اسوشیتد پرس، وزارت خارجۀ امریکا در مورد قضیۀ شیو وانگ جزئیاتی ارائه نکرده، ولی از تهران خواسته است به‌طور فوری همۀ شهروندان امریکایی را رها کند که در ایران به‌طور غیر عادلانه زندانی اند.

XS
SM
MD
LG