لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

تغییر موقف امریکا علیه بشار اسد


واشنگتن که همواره خواهان برکناری بشاراسد از قدرت در سوریه است اینبار در موقف اش تغییر بزرگ وارد کرده و می‎گوید که خواهان راه حل سیاسی در سوریه می‎باشد.

  • موقف جدید امریکا در مورد رژیم بشار اسد در سوریه چیست؟

ایالات متحده در پی برکناری هر چه زودتر بشاراسد رئیس جمهور سوریه نبوده بلکه خواهان راه حل سیاسی برای خاتمه بحران شش ساله در این کشور است.

این را تام بورست Tom Bossert مشاور رئیس جمهور دونالد ترمپ در امور مبارزه با تروریزم روز گذشته گفت.

رئیس جمهور سوریه
رئیس جمهور سوریه

به گفته او، برای امریکا این مهم نیست که بشار اسد نخست باید از قدرت کنار برود اما در یک نقطه باید اسد قدرت را ترک کند و این نتیجه مطلوب خواهد بود.

این موقف جدید قصر سفید یک تغییر قابل ملاحظه از موقف اداره پیشین امریکا در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما است، اوباما روی کنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوریه اصرار داشت و آن را بخشی از حل سیاسی می‎خواند.

  • آیا امریکا یگانه کشوریست که موقف اش را در برابر رژیم اسد اخیراٌ تغییر داده‎است؟

نخیر قدرت‎های غربی دیگر نیز اخیرا مخالفت شان را با بشاراسد کاهش داده اند بطور مثال می‎توان از فرانسه تحت ریاست امانوئل مکرون رېیس جمهور جدید این کشور نام برد که مانند قصر سفید می‎گوید، کنار رفتن اسد از قدرت در سوریه شرط دستیابی به توافقنامه صلح سوریه نیست.

مشاور رئیس جمهور امریکا در امور مبارزه با تروریزم می‎گوید، نیاز است تا به یک راه حل سیاسی در سوریه دست یافت با آن هم اداره دونالد ترمپ معتقد است که باقی ماندن بشار اسد در قدرت نمی‎تواند آرزوی رسیدن به راه حل سیاسی را فراهم کند.

سوریه
سوریه

این اظهارات را تام بورست پس از آن مطرح کرد که گزارش ها از به تعلیق در آمدن حمایت مخفی اداره CIA از گروه‎های شورشی که علیه بشار اسد در سوریه می‎جنگند، خبر دادند.

  • چرا موقف امریکا در برابر رژیم بشاراسد تغییر کرده‎است؟

آگاهان بدین باور اند که موقف جدید اداره دونالد ترمپ در مورد سوریه می‎تواند باعث خوشنودی روسیه شود، روسیه یکی از متحدان نزدیک بشار اسد از دیر زمانی خواهان توقف حمایت گروه‎های شورشی مخالف رژیم اسد از سوی امریکا است.

روزنامه واشنگتن پوست در نوزدهم جولای گزارش داد که امریکا برنامه تسلیحاتی اش را در سوریه لغو می‎کند و به گفته منابع به واشنگتن پست گفته‎اند پایان دادن این برنامه نشان می‎دهد که ترمپ خواهان همکاری نزدیک با روسیه است.

این برنامه در ۲۰۱۳ میلادی از سوی اداره بارک اوباما برای فشار آوردن بالای بشار اسد آغاز شد.

مشاور دونالد ترمپ در امور مبارزه با تروریزم گفته‎است که آغاز آتش بس در جنوب غرب سوریه نتیجه همکاری واشنگتن با مسکو در آنکشور است.

XS
SM
MD
LG