لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

هشدار چین: نیروهای هندی از منطقه دوکلام پلاتیو عقب نشینی کنند


چین به هند هشدار داده‎است که با دست کم گرفتن عزم چین در حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اش، طالع خود را نیازماید.

این هشدار چین در حالی داده شده‎است که یک بن بست میان این دو کشور مقتدر جهان روی یک منطقه در همالیا جریان دارد.

دگرمن وو قیان سخنگوی وزارت دفاع چین امروز روی تقاضای کشورش از هند تاکید نموده و از نیروهای هندی خواست از منطقه دوکلام پلاتیو عقب نشینی کنند، جای که بوتان متحد نزدیک هند نیز دعوای مالکیت آن را دارد.

چین در این منطقه مشغول ایجاد یک سرک به سمت هند بوده‎است.

سخنگوی وزارت دفاع چین امروز در یک کانفرانس خبری که در آستانه ۹۰ مین سالگرد ایجاد اردوی آزادی مردم چین دایر شده بود گفت عزم چین برای حفظ امنیت ملی و حاکمیت اش قابل تزلزل نیست.

اردوی چین
اردوی چین

او همچنان گفت:

"من در اینجا می‎خواهم به هند یاد آوری کنم، طالع ات را آزمایش نکن و در تار خام خیالات نیز خود را آویزان نکن. تاریخ ۹۰ ساله اردوی خلق چین یک چیز را ثابت ساخته‎است و آن این که، وسایل نظامی ما برای حفاظت حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ما تقویت یافته‎است و عزم و اراده ما هرگز تکان نخورده‎است."

سخنگوی وزارت دفاع چین افزود، تکان دادن یک کوه نسبت به تکان دادن اردوی چین آسان تر است.

هند خواهان خروج نیروهای هر دو کشور از این منطقه بوده و خواهان مذاکره برای حل این بن بست شده‎است. این بن بست ماه گذشته بعد از آن آغاز شد که نیروهای چینایی احداث یک سرک از منطقه یادونگ تبت را به سمت جنوب آغاز کردند.

در حالیکه دو جانب تا حال از تحمل و مدرا کار گفته‎اند، ولی جدیت در سخنان هر دو طرف نگرانی‎های را در مورد تشدید خصومت‎ها میان دو کشور ایجاد نموده‎است.

چین
چین

دشمنی هند و چین روی همین منطقه مورد نزاع در سال ۱۹۶۲ جنگ خونین را میان دو کشور باعث شده بود. چین و هند که هر دو قدرت‎های هستوی اند یک سرحد ۳۵۰۰ کیلومتری مشترک دارند که اکثر نقاط آن مورد نزاع بوده‎است و چین متحد کلیدی رقیب طولانی مدت هند یعنی پاکستان بوده و این کشور را تجهیز می‎کند.

قرار است بحران جاری میان هند و چین در جریان دیدار اجیت دوال مشاور امنیت ملی هند در اخیر این هفته از بیجنگ مورد بحث قرار گیرد. دوال برای شرکت در فوروم امنیتی کشورهای بریکس به چین می‎رود.

کشورهای عضو بریکس عبارتند از برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی.

XS
SM
MD
LG