لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

طرح جدید کمیسیون امور زنان ولسی جرگه به هدف رسیدن به صلح!


کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان ولسی جرگه افغانستان، طرح جدید را به‌خاطر تأمین صلح و ثبات در کشور آماده ساخته که با تطبیق آن زمینه صلح اجتماعی فراهم می‌گردد.

پس از حضور نسبتاً گستردۀ زنان در شورای عالی صلح افغانستان که باعث خرسندی فعالین زن هم گردیده‌است، این‌بار به‌خاطر تأمین صلح روی نقش زنان در قریه‌ها و ولسوالی‌های ولایات نیز تأکید می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان ولسی جرگه می‌گوید، به‌ اساس یک طرح جدید که ولسی جرگه هم آن‌را تأیید کرده‌است به حکومت پیشنهاد می‌شود تا به‌خاطر تأمین صلح در قریه‌ها و ولسوالی‌ها شبکه‌های زنان را ایجاد نماید.

فوزیه کوفی رئیس این کمیسیون روز شنبه در نشست ارائه طرح جدید گفت، در این طرح به‌خاطر تأمین صلح سراسری در کشور روی نفوس و نقش زنان تأکید شده که دور از مرکز زندگی می‌کنند.

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

او گفت:

"ما یک طرح را آماده ساختیم و در آن طرح مجموع نظریات خود را شامل کردیم که چگونه نقش زنان در شورای عالی صلح مؤثر واقع گردد تنها زنان اعضای شورای عالی صلح نه بلکه نقش دیگر زنان در پروسه صلح چگونه مؤثر باشد و اینجا جا دارد که از زنان که شوهران‌ شان در برابر مردم افغانستان جنگ می‌کنند بخواهیم و برای شان بگویم که شما دیگر برای آنان اجازه ندهید چون هم خود تان قربانی هستید و هم زنان دیگر قربانی هستند."

علاوه بر این در این طرح نقش زنان را در شوراهای ولایتی نیز تأثیر گذار عنوان کرده و تأکید شده‌است که نقش تاریخی زنان باید دوباره زنده شود.

فعالان مدنی و کمیسیون امور زنان از نقش نسبی زنان در ترکیب شورای عالی صلح ابراز خرسندی می‌کنند.

این در حالیست که ۱۷ زن در ترکیب شورای عالی صلح که ماه گذشته اعلان گردید، شامل اند.

از سوی هم شورای عالی صلح افغانستان، صلح اجتماعی را عامل صلح سیاسی در کشور دانسته می‌گوید، بدون حضور زنان صلح عادلانه ممکن نیست.

حبیبه سرابی معاون این شوار که در این نشست حضور داشت از طرح جدید کمیسیون امور زنان ولسی جرگه استقبال کرده‌گفت، در برخی ولایات به‌خاطر تأمین صلح تیم‌های آنان کار رضاکارانه را آغاز کرده‌اند.

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی

او گفت:

"ما یک طرح را شروع کردیم به‌شکل طرح تجربوی از سه ولایت شروع کردیم تا این‌که بتوانیم واقعاًً زنان را متحد سازیم و البته این زنان باید به‌شکل رضا کار جمع شوند منتظر این نباشیم که حتماً یکی از مجمع‌های بین‌المللی یا یک نهاد غیر دولتی‌ما را کمک کند."

خانم سرابی می‌گوید، این طرح در ولایات غور، پروان و کندهار آغاز شده که زنان باید ابتکارِ خاتمه دادن به خشونت‌ها و بی‌عدالتی‌ها را در دست گیرند.

روشن سیرن یک‌تن از فعالین حقوق زن می‌گوید، این کار به‌اساس رسم و رواج افغان‌ها در ابتدا کمی مشکل خواهد بود اما اگر واقعاً هر فرد نقش خود را به‌گونه اساسی ادا نماید بدرقه کننده پیام صلح خواهد بود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG