لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

چماقی بالای سر نژاد، احتمالاً وی به اتهام فساد محکوم شود


.
.

با آنکه سال‎ها از ختم موعد ریاست جمهوری محمود احمد نژاد می‎گذرد، اما هنوز هم نام وی با جنجال‎ها در ایران گره خورده‎است.

اینک به نظر می‎رسد که احتمال دارد محمود احمد نژاد به اتهام فساد محکوم شود.

نژاد، در جریان دو دور ریاست جمهوری اش با جنجال‎ها و منازعات بیگانه نبوده‎است.

احتمال دارد که وی به اتهام فساد و سوء مدیریت میلیاردها دالر در جریان زمامداری اش محکوم شناخته شود.

نژاد که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی رئیس جمهور ایران بود، بعد از ترک قدرت روابط اش با رژیم اسلامی تیره شد و اداره وی بطور متداوم با اتهامات فساد، کسر بودجه و سوء مدیریت اقتصادی مواجه‎است.

محمود احمدی نژاد بر خلاف میل آیت الله علی خامنه‎ای رهبر مذهبی ایران، خودش را در انتخابات ریاست جمهوری ماه می سال جاری میلادی نامزد کرد.

سکات: این یک چماقیست که بالای سر نژاد حرکت داده می‎شود.
سکات: این یک چماقیست که بالای سر نژاد حرکت داده می‎شود.

ولی محمود احمدی نژاد توسط شورای پر قدرت نگهبان ایران که نصف اعضای آن توسط رهبر مذهبی تعیین شده اند، سلب صلاحیت شد و به انتخابات راه نیافت.

اینک به نظر می‎رسد که احتمال دارد محمود احمد نژاد به اتهام فساد محکوم شود.

برخی‎ها این حرکت رژیم اسلامی را یک هشدار برای آن می‎دانند تا انتقادات محمود احمد نژاد را از مقامات ایران خاموش سازند.

فیاض شجاعی سارنوال محکمهء عالی رسیده‎گی ایران در یک مصاحبه که اخیراً در روزنامه اعتماد این کشور چاپ شد گفته‎است، این محکمه هفت حکم را در مورد محمود احمدی نژاد صادر کرده‎است.

محکمه عالی رسیده‎گی تحت نظارت پارلمان ایران قرار دارد و معلوم نیست که آیا محمود احمدی نژاد رسماً محاکمه شده و با محکومیت مواجه‎است یا این‎که به احکام در مورد وی به مثابه پیشنهادی که پارلمان ایران آن را عملی کند، نگریسته شود.

سکات لوکاس (Scott Lucas) متخصص ایران در پوهنتون برمنگهام بریتانیا و مدیر مسئول سایت انترنتی ای. آ. وارلد ویو(EA World View) می‎گوید، این صرف یک پروسه ساده حقوقی نیست، بلکه چماقیست که بالای سر محمود احمدی نژاد حرکت داده می‎شود که اگر در آینده رژیم را با آزمون مواجه سازد، آزادی اش سلب خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی حمید بقایی (Hamid Baghaei) سابق معاون و مشاور ارشد محمود احمدی نژاد به اتهامات مجهول به زندان فرستاده شد.

حمید بقایی به تاریخ نهم جولای سالجاری دوباره زندانی شد و ۲۶ جولای به قید ضمانت آزاد شده‎است. حمید بقایی نیز بطور غیر مترقبه از مقامات ایران انتقاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG