لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

شورای عالی صلح: از موقف تغییر یافتۀ سعودی در برابر طالبان استقبال می‌کنیم


شورای عالی صلح افغانستان موقف علنی عربستان سعودی در برابر طالبان را یک تغییر می‌داند و می‌گوید که ازین موقف استقبال می‌کنند.

این شورا ​به دنبال سخنان اخیر مقام‌های عربستان سعودی در رابطه به طالبان این اظهارات را ابراز کرد.

عزیر الله دین محمد معاون این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، هرچند روابط رسمی عربستان سعودی با طالبان مدت‌ها پیش قطع شده، اما این موقف عربستان برای حکومت افغانستان قابل ستایش است.

وی می‌گوید که حکومت افغانستان چندین بار از عربستان خواسته است که برای ختم جنگ در افغانستان نقش‌اش را ادا کند.

عزیر الله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان
عزیر الله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"این یک موقف علنی و یک تغییر است و این اقدام مورد پذیرش حکومت افغانستان است، اما اظهاراتی که در مورد دفتر قطر صورت گرفته، این‌گونه فکر می‌شود که روابط قطر و عربستان خراب شده و شاید این موقف به آن ارتباط داشته باشد."

این در حالیست که شارژدافیر عربستان سعودی در کابل نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که حکومت شاهی عربستان از حکومت مشروع فعلی در افغانستان حمایت می‌کند و هر گونه فعالیت تروریستی در مقابل این حکومت را محکوم می‌کند.

مشاری بن مزعل الحربی افزود که عربستان اکنون طالبان را گروه تروریستی ضد حکومت افغانستان می‌داند و این موقف رسمی عربستان است.

این کشور همچنان با دفتر سیاسی طالبان در قطر مخالفت کرده و گفته‌است که این دفتر به‌خاطر تأمین رابطه با کشور‌های خارجی کار می‌کند.

این در حالیست که عربستان سعودی اولین کشوری بود که امارت طالبان را به رسمیت شناخت و این‌کشور متهم به کمک مالی با این گروه بوده‌است.

اما سید اکبر آغا یک مقام پیشین رژیم طالبان و رئیس شورای نجات افغانستان به رادیو آزادی گفت که این موقف عربستان سعودی در برابر طالبان به جای فایده، زیان وارد می‌کند.

سید اکبر آغا یک مقام پیشین رژیم طالبان و رئیس شورای نجات افغانستان
سید اکبر آغا یک مقام پیشین رژیم طالبان و رئیس شورای نجات افغانستان

وی گفت:

"وقتی این نیست که عربستان طالبان را به این نظر ببیند، بلکه باید به این نظر که طالبان یک گروه در افغانستان اند دیده شود، زیرا نیاز است تا صلح تأمین شود، اما این اظهارات جنگ افغانستان را طولانی‌تر می‌کند."

از سوی هم انتظار خادم کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید، موقف عربستان در برابر طالبان و مخالفت با دفتر قطر به‌خاطر منافع سیاسی صورت گرفته‌است.

وی به رادیو آزادی گفت که اختلافات میان قطر و عربستان سبب این شده تا عربستان با دفتر طالبان در قطر مخالفت کند و طالبان به‌خاطر داشتن ارتباط با قطر یک گروه تروریستی خوانده شده‌اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG