لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

پرواز طیاره روسی بر فراز ادارات مهم امریکا باعث انعکاس زیاد در آن کشور شد


یک طیاره روسی روز چهارشنبه، پروازهای نظارتی را بر فراز ادارات مهم مرکزی، امریکا در واشنگتن به شمول اداره استخباراتی سی. آی. ای(CIA) انجام داد.

پرواز نظارتی این طیاره روسی که به اجازه وزارت دفاع امریکا صورت گرفت، باعث انعکاسات زیاد در مطبوعات و حلقات سیاسی این کشور شده‎است.

پرواز این طیاره بخشی از قرارداد "آسمان باز" بین روسیه و امریکاست که به پرواز طیارت غیر مسلح نظارتی بر فراز قلمرو یک دیگر اجازه می‎دهد.

قرارداد "آسمان باز" را بر علاوه امریکا و روسیه، ۳۲ کشور دیگر جهان نیز امضا کرده‎اند. این قرارداد به هدف تامین شفافیت در تحرکات نظامی، کاهش بی اعتمادی بین کشورها و فراهم آوری سهولت لازم در امر نظارت از قرارداد " کنترول اسلحه" امضا شده‎است.

ساختمان CIA
ساختمان CIA

دن گفنی (Dan Gaffney) سخنگوی وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون گفته‎است، تا زمانی‎که ماموریت این طیاره تکمیل نشده باشد، آن‎ها این موضع را تائید کرده نمی‎توانند.

اما وی گفته‎است این پرواز یک ماموریت عادی از سلسله پرواز هایست که در جریان چند روز صورت می‎گیرد.

قبل از این پولیس کانگرس ایالات متحده امریکا در یک اعلامیه گفته بود، بین ساعات ۱۱ قبل از ظهر و سه بعد از ظهر نهم اگست یک طیاره به ارتفاع پایین داخل حریم ممنوع فراز کانگرس امریکا خواهد شد.

پولیس کانگرس امریکا گفته بود، این طیاره بزرگ خواهد بود و احتمال دارد، مستقیماً از بالای عمارت کانگرس عبور کند.

وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون می‎گوید، قبل از پرواز این طیاره روسی به ایالات مختلف این کشور پلان پرواز این ماموریت و طیارت بدرقه کننده آن داده شده‎است.

به گفته وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون، بر اساس قرار داد "آسمان باز" که در سال ۲۰۰۲ میلادی تطبیق آن آغاز شد، بیش از ۱۲۰۰ پرواز صورت گرفته‎است. طیاراتی که این ماموریت‎ها را انجام می‎دهند با فلم و ثبت کننده‎های مجهز شده‎اند که در قرارداد "آسمان باز" به آن‎ها اجازه داده شده‎است.

بعد از هر پرواز نظارتی، کاپی عکس‎های گرفته شده در جریان آن، در اختیار کشوری قرار داده می‎شود که بر فراز آن پرواز صورت گرفته‎است.

XS
SM
MD
LG