لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

روزنامه کیهان: مقتدی الصدر چرا خود را به خانواده سلطنتی سعودی فروخت؟


یک روحانی با نفود شیعه عراق که یک دهه پیش به خاطر حمله حامیانش بالای نیروهای امریکایی در آن‌کشور مورد انتقاد شدید قرار گرفت و به فکر برقراری روابط نزدیک با تهران بود، اکنون به دو کشور سنی نشین رقیب و منتقد ایران سفر کرده‌است.

سفر مقتدی الصدر به عربستان سعودی و امارات متحده عرب نشان می‌دهد که این دو کشور خواهان محدود ساختن نفوذ ایران در شرق میانه اند.

نشر تصاویر مقتدی الصدر با رهبران کشورهای عربی باعث گمانه زنی‌ها در ایران شد.

روزنامه کیهان ایران با واکنش تند در مورد سفر مقتدی الصدر به عربستان سعودی و امارات متحده عرب نوشت که چرا او خود را به خانواده سلطنتی عربستان سعودی فروخت؟

روزنامه کیهان هشدار داد که اگر مقتدی الصدر به این مسیر ادامه دهد محبوبیت او از بین رفته و به یک فرد منزوی شده مبدل خواهد شد.

خبرگزاری اسوشیتتد پرس نوشته‌است، چنین انتقاد شدید از سوی ایران پس از سال ۲۰۰۳ میلادی زمانی‌که امریکا بالای عراق حمله کرد اصلاٌ قابل تصور هم نبود.

شیعه‌ها در عراق اکثریت اند و همچنان در همسایگی آن ایران از ۱۹۷۹ میلادی از زمان انقلاب اسلامی حکومت آن‌کشور بدینسو نیز تحت نظارت روحانیون شیعه بوده است.

مقتدی الصدر به تاریخ ۳۰ جولای به عربستان سعودی رفت و با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی ملاقات کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان با نشر یک تصویر محمد بن سلمان در کنار این روحانی شیعه گزارش داد که در ملاقات میان آن‌ها روی روابط بین سعودی و عراق بحث و گفتگو کردند.

مقتدی الصدر به روز یکشنبه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان شاهزاده قدرتمند ابوظبی و سایر مقام‌های دیگر ملاقات کرد.

انور قرقاش وزیر خارجه امارات متحده عرب پس از دیدار با مقتدی الصدر گفت که این بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد پل بین کشورهای عرب و عراق است.

دفتر مقتدی الصدر به روز دوشنبه با نشر اعلامیه گفت، پس از سفر به عربستان سعودی و امارات متحده عرب، طی یک سفر رسمی دیگر به مصر خواهد رفت.

آگاهان بدین باور اند که این سفرهای آقای صدر از فاصله گرفتن او از ایران و تمایل او به نزدیکی با همسایگان عرب را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG