لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

باشنده‌گان ولسوالی ساغر غور دروازه یک مدرسه دینی را بستند


باشنده‌گان ولسوالی ساغر غور دروازه یک مدرسه دینی را در این ولسوالی بستند.

شماری از باشنده‌گان ولسوالی ساغر می‌گویند که در این مدرسه افزون بر آموزش درس دینی به دانش آموزان، فعالیت‌های هراس‌افگنی نیز طرح‌ریزی می‌شد.

آنان می‌گویند که آنان دروازه این مدرسه را به دلیل فعالیت‌های هراس‌افگنی، بستند.

به‌گفتۀ آنان، این مدرسه در نزدیکی مسجد عیدگاه در مرکز این ولسوالی موقعیت دارد و تمامی حمله‌های انتحاری و انفجاری در این ولسوالی، از همین‌جا سازماندهی می‌شدند.

غور
غور

به‌گفتۀ آنان، در این مدرسه بیش از ۱۲۰ تن سرگرم آموزش بودند که ۴ تن از شاگردهای آن در بیشتر حمله‌های انفجاری در این ولسوالی، دست داشتند.

باشنده‌گان ولسوالی ساغر از حکومت می‌خواهند تا مسئولان این مدرسه را بازداشت و به کیفر برساند.

عبدالله و محمد نادر دو تن از باشنده‌گان ولسوالی ساغر طی تماس تیلیفونی می‌گویند:

"ملاهای‎که درین مدرسه فعالیت می‌کنند بیشتر انفجارات توسط همین مردم صورت گرفته بود. این مدرسه بود که اولادهای ما را می‎کشتند، ما از دولت می‎خواهیم که این مدرسه بسته شود."

"به ساغر این گپ‌ها نبود از روز که این مدرسه افتتاح شد کشتار مردم، انفجار و انتحار از طریق همین مردم صورت می‎گیرد."

مولوی محمد ابراهیم خلیلی، یک عالم ‌دین درین ولسوالی می‌گوید که آموزگاران این مدرسه، در کنار ترویج افراطیت، با گروه طالبان نیز همکاری می‌کردند.

وی افزود:

"بعضی از افراد را تربیه می‎کردند که گاهی وقت‌ها بین طالبان مسلح می‎رفتند و بعضی حملات انفجاری که هم در ساحه ساغر انجام می‎شود توسط همین افراد مدرسه صورت می‎گرفت. باز در ساحه عیدگاه ماین جابه‌جا کرده بودند، وقتیکه انفجار صورت گرفته بود یک سرباز پای خود را از دست داده بود."

سید محسن سادات، ولسوال ساغر با تائید این خبر می‌گوید که این مدرسه به‌گونۀ غیر قانونی در این ولسوالی فعالیت داشته و برخی از تجاران هرات برای آنان، مواد خوراکی کمک می‌کردند.

شاگردان یک مدرسه دینی در افغانستان
شاگردان یک مدرسه دینی در افغانستان

به‌گفتۀ او، مسئولان این مدرسه دینی در روز نخست عید قربان، ۲ ماین را به هدف آماج قرار دادن کارمندان دولتی در میان نمازگزاران در مسجد عیدگاه این ولسوالی جاسازی کرده بودند که در نتیجۀ انفجار یک ماین، یک سرباز پولیس زخمی شد.

ولسوال ساغر می‌گوید که در حال حاضر مسئولان این مدرسه دینی از محل فرار کرده‌اند، اما تلاش‌ها برای بازداشت آنان جریان دارد.

وی افزود:

"این مدرسۀ است که از یک طرف تعلیم دینی دارد و از طرف دیگر اخلال امنیت از همین مدرسه می‎شود و بعضی افراد و اشخاص را در اطراف خود جای می‎دهند و آن آفراد می‎آیند به این‌جا و بعضی کارهای دیگر بکنند و باز فرار می‎کنند."

تلاش کردیم تا دیدگاه یکی از مسئولان این مدرسه دینی را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

گفتنیست که افزون بر جوانان ولسوالی ساغر، شماری از جوانان ولایت‌های هرات و فراه که مرز مشترک به این ولسوالی دارند نیز در این مدرسه مصروف آموزش بودند.

XS
SM
MD
LG