لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

اشرف غنی و عبدالله عبدالله درگذشت سعدالدین شپون را ضایعۀ بزرگ خواندند


استاد سعدالدین شپون ادیب و ناول نویس مشهور افغانستان
استاد سعدالدین شپون ادیب و ناول نویس مشهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در گذشت سعدالدین شپون ادیب و ناول نویس مشهور این کشور را ضایعه برزگ خوانده‌است.

استاد سعدالدین شپون ادیب و ناول نویس مشهور افغانستان است که روز یکشنبه در اثر بیماری که عاید حالش گردیده بود به عمر ۸۵ سالگی در ایالات متحده امریکا درگذشت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان درگذشت سعدالدین شپون ادیب و ناول نویس مشهور این‌کشور را ضایعه برزگ خوانده‌است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور

"رئیس جمهور غنی درگذشت استاد شپون را برای افغانستان ضایعۀ بزرگ عنوان کرده همچنان در پیامش گفته است که استاد به حیث شاعر، نویسنده و عالم به ادب و فرهنگ افغانستان خدمت نموده‌است. وی توسط ناول ها، قصه‌های کوتاه و سایر نوشته‌هایش در بخش بیداری و پرورش ذوق ادبی جامعه، نقش فعال ایفا نموده است."

در پیام رئیس جمهور غنی همچنان آمده‌است که استاد سعدالدین شپون در روز‌های بد افغانستان و سال‌های مهاجرت برای نجات این‌کشور و مردم آن تلاش‌های بی‌دریغ نموده‌است.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در پیام‌های جداگانه از درگذشت مرحوم شپون همدردی نشان داده‌اند و وفات وی را ضایعه بزرگ برای ادبیات پشتو خوانده‌اند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان درگذشت سعدالدین شپون ادیب و ناول نویس مشهور این‌کشور را ضایعه برزگ برای ادبیات پشتو می‌خواند.

صابر مومند سخنگوی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت که وزارت اطلاعات و فرهنک با خانواده مرحوم شپون در تماس است تا مراسم جنازه و تدفین این ادیب و ناول نویس مشهور کشور را به بهترین شکل آن برگزار نماید.

همچنان صدها تن از افغان‌ها در صفحات اجتماعی فیسبوک و تویتر با خانواده استاد سعدالدین شپون همدردی نموده و درگذشت آقای شپون را دردآور خوانده‌اند.

سعدالدین شپون تا مقطع ماستری تحصیل نموده و بیشتر عمرش را به حیث استاد در داخل و خارج کشور و کار در رسانه گذرانده‌است.

در بخش نثر نویسی کار‌های زیادی انجام داده‌است در زمان که استاد پوهنتون کابل بود تیوره ادب را نوشت که محصلین از آن به عنوان یک اثر تحقیقی مهم استفاده می‌کردند.

مرحوم شپون در کنار نوشته‌های کوچک و برزگ، نزدیک به ۹ اثر تحقیقی و تخلیقی برای علاقمندانش برجا گذاشته است.

پله‌یی آثار تخلیقی‌اش در مقایسه با آثار تحقیقی وی سنگین تر معلوم می‌شود وی چهار ناول تحت عنوان "گتیالی، شین تاغی، در سمسکی یارانو و شایستو" نوشته که با استقبال گرم مطالعه کنندگان روبرو شد.

در عین حال لال پاچا آزمون مشاور ارشد رئیس جمهور در امور علمی و اجتماعی می‌گوید که رئیس جمهور غنی تعهد نموده است که مصارف مراسم تدفین و جنازه آقای شپون را از سرمایه شخصی‌اش می‌پردازد.

وی در مورد شخصیت و آثار مرحوم شپون گفت:

"در نوشته ها، در نثر و تحقیق وی ارزش و سود ادبیات توضیح داده شده است که ادبیات یعنی چه و از ادبیات چه لذت برده می‌شود یعنی کار‌های وی به نسل جوان ما حیثیت یک رهنما را دارد."

هر چند تا کنون مشخص نیست که استاد سعدالدین شپون چه وقت و در کجا به خاک سپرده خواهد شد اما یکی از اعضای خانواده آقای شپون در امریکا به رسانه‌ها گفته است که وی را طبق وصیت‌اش در شهر جلال آباد دفن خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG