لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

تاکید شماری از علمای دین روی سهیم ساختن زنان افغان در کار


شماری عالمان دینی افغانستان تاکید می‎کنند که با در نظر داشت اصول اسلامی برای زنان افغان در تمام بخش‎های انکشافی در کشور سهم داده شود.

آنان می‎گویند، با در نظر داشت نیاز جامعه، زنان می‎توانند با رعایت احکام اسلامی در بخش‎های تعلیمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و انکشافی مانند مردها کار نمایند.

آنان این سخنان را روز دوشنبه در کنفرانس یک روزه تحت عنوان حمایت و حفاظت حقوق زنان از دیدگاه اسلام که از سوی موسسه "افغان اید" دایر شده بود بیان کردند.

علمای دینی همچنان گفتند، با آنکه از نگاه اسلام مردها مکلف به آوردن نفقه برای زنان می‎باشند اما زنان علاوه بر خانه داری و پرورش اولادها می‎توانند در وقت ضرورت با رعایت احکام شرعی بیرون از منزل هم کار نمایند.

افغانستان
افغانستان

غلام محی الدین کلانتری مشاور وزارت حج اوقاف گفت، افغانستان یک کشور اسلامیست و حق کار کردن یک زن در بیرون از منزل مصون می‎باشد.

وی افزود:

"زن و مرد در برابر ثواب در برابر فرایض و در برابر همه حقوق و واجبات هیچ تفاوتی با هم ندارند اگر زن کار خوب انجام دهد ثواب می‎گیرد و اگر مردی هم کار خوب انجام دهد عین ثواب را می‎گیرد یعنی از نظر اسلام کاری اهمیت دارد که علما آن را عبادت می‎دانند که کسب حلال بخاطر نفقه اولاد عبادت است."

عالمان دین و اشتراک کننده‎گان این برنامه گفتند که دین اسلام مدافع محکم حقوق زن است و تمامی مردها را مکلف نموده تا با در نظرداشت اصول و احکام اسلامی به حقوق زنان ارج گذارند.

چارلس ریچارد رئیس موسسه "افغان اید" گفت که عالمان دین و استادان مدارس می‎توانند حقوق، صلاحیت و مکلفیت‎های زنان را به مردم بیان نماید تا آنان نیز در رشد و پیشرفت جامعه سهیم شوند.

الشیخ صابر سلیمان عبدالفتاح نماینده پوهنتون الازهر مصر گفت که اسلام در هنگام نیاز اجازه انجام کارهای نیک را به زنان داده‎است.

یک زن خبرنگار افغان
یک زن خبرنگار افغان

او افزود:

"بر علاوه این‎که به زنان حق داده شده‎است که اولاد شان را در خانه پرورش نمایند اسلام به آنان این حق را نیز داده‎است که اگر بخواهد در بیرون از خانه هم کار کرده می‎تواند."

هرچند در افغانستان سال‎هاست که عالمان دین برخی نهادهای حکومتی و غیر حکومتی تلاش نموده‎اند تا حقوق زنان را در این کشور تامین نمایند اما هنوز هم در برخی مناطق این کشور به دلیل رسم و رواج‎های نادرست نه تنها اجازه کار کردن در بیرون از خانه را ندارند بلکه از تعلیم و تحصیل نیز بی بهره‎اند.

قبل از این وزارت امور زنان افغانستان گفته‎است که برای تامین حقوق زنان تعداد برنامه‎های علمی را راه انداخته‎است که تاجای نتیجه مثبت نیز داشته‎است.

مسئولین این وزارت می‎گویند که در حال حاضر شماری زنان در کابینه، شورای ملی و برخی نهاد و بست‎های بلند ایفای وظیفه می‎کنند و با گذشت هر روز رو به افزایش اند موضوعس که برخی از نهادهای مدنی و مدافع حقوق زنان آن را بسنده نمی‎دانند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG