لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

دیده بان محیط زیست: افغانستان زیر خط تهدید زیان تغییرات اقلیمی قرار دارد


بنیاد دیده بان محیط زیست می‎گوید که افغانستان از جمله کشورهایست که زیر خط تهدید زیان‎های تغییرات اقلیمی قرار دارد.

بنیاد دیده بان محیط زیست و عمل امروز در بخش اقلیم افغانستان تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی را درین کشور نگران کننده می‎داند و خواهان اقدامات جدی در این زمینه است.

مسئولین این بنیاد روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفتند که سه سکتور عمده یعنی آب، جنگلات و زراعت در افغانستان از تغییرات اقلیمی بیشتر متضرر شده‎اند.

آنان از حکومت می‎خواهند تا در زمینه مبارزه علیه تاثیرات منفی گرمایش زمین برنامه‎ها و میکانیزم‎های جامعه را ترتیب داده و مردم را از خطرات این پدیده نجات دهد.

عظم دوستی رئیس برنامه‎های عمل امروز در بخش اقلیم روز سه شنبه گفت که برای مبارزه موثر علیه تغییرات اقلیمی نیاز به هماهنگی و همکاری ادارت سکتوری است.

کابل
کابل

وی افزود:

"در تمام ادارت سکتوری نیاز به این است که ما یک دستورالعمل مشخص برای جامعه تنظیم کنیم تا بتوانیم پاسخگوی اثرات تغییر اقلیم در جامعه خود باشیم."

اقای دوستی می‎گوید، از این‎که افغانستان یک کشور زراعتی است و زنده‎گی بیشتر مردم آن به زراعت وابسته‎است بنا به گفته وی تغییرات منفی اقلیمی می‎تواند روی اقتصاد افغان‎ها نیز تاثیر سو گذارد و سطح فقر را درین کشور بلند ببرد.

به اساس معلومات دیده بان محیط زیست افغانستان، به دلیل بلند رفتن درجه حرارت و گرمایش زمین محصولات زراعتی بخصوص حاصلات حبوبات کاهش یافته و این موضوع می‎تواند عامل فقر در جامعه گردد.

به گفته مسئولین این بنیاد، افغانستان از یک سو متاثر از زیان‎های اقلیمی بوده و از طرف دیگر یک کشور عقب مانده از لحاظ مبارزه با تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی می‎باشد.

در این حال عباس بصیر مشاور رئیس جمهور در خصوص محیط زیست می‎گوید، با آن‎که برای مبارزه با تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی برخی اقدامات صورت گرفته اما به گفته وی این اقدامات بسنده نمی‎باشد.

اطفال افغان
اطفال افغان

وی افزود:

"افغانستان از جمله آسیب پذیرترین کشور هاست و در عین حال کمترین آماده‎گی را برای مقابله با آن دارد بر اساس تحقیقات یک پوهنتون امریکایی افغانستان آسیب پذیرترین کشور آسیا و چهاردهمین کشور آسیب پذیر جهان در مقابل تغییرات اقلیمی است و ما ظرفیت‎های کافی نداریم."

از سوی هم اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان می‎گوید که از هشست سال گذشته تا کنون برخی میکانیزم‎ها را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در نظر گرفته و کار در این زمینه به همکاری متخصصین داخلی و خارجی به پیش می‎رود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG