لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

وزارت صحت عامه: شماری از مراکز صحی در افغانستان موقتاً مسدود شده‌اند


وزارت صحت عامه افغانستان تائید می‌کند که به دلیل نا امنی‌ها در برخی مناطق شماری از مراکز صحی موقتاً مسدود شده‌اند.

پس از نشر گزارش‌ها در مورد بسته شدن شماری از مراکز صحی در افغانستان وزارت صحت عامه این کشور می‌گوید تعداد مراکز بسته شده صحی کمتر از ارقامی است که سازمان صحی جهان به نشر رسانیده‌است.

احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مراکز به خاطر ناامنی‌ها موقتاً بسته شده و آنان تلاش می‌نمایند تا به همکاری بزرگان محل و مردم آنان را دوباره باز نماید.

احمد جان نعیم
احمد جان نعیم

او گفت:

"۴۵ مرکز صحی که یک رقم بلند نیست ممکن بسته باشد و یا هم شماری از آن دوباره باز شده باشد و فکر نمی‌کنم که بیشتر از ۲۵ تا سی مرکز ما مسدود باشد و آن‌هم مؤقتی می‌باشد و بعد از بحث و گفت‌وگو از طریق مداخله بزرگان قومی منطقه و مردم معمولاً دوباره فعالیت هایش را آغاز می‌نماید."

آقای نعیم همچنان گفت، این وزارت به‌خاطر دسترسی مردم به خدمات صحی در مناطق دور دست این‌کشور راهکارهای جدیدی را روی دست گرفته‌است.

این سخنان در حالی مطرح می گردد که سازمان صحی جهان به تازه‌گی گفته‌است از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون ۱۶۴ مرکز صحی به دلیل ناامنی‌ها در افغانستان بسته شده‌است.

آژانس خبری فرانس پریس به نقل از سازمان صحی جهان گفته‌است با بسته شدن این مراکز حدود سه میلیون افغان از خدمات صحی بی‌بهره شده‌اند.

پیش از این نیز به علت هشدار مخالفان مسلح از بسته شدن چندین مرکز صحی در ولایات فراهو بادغیس سخن زده شده بود.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در حال حاضر ۲۷۰۰ مرکز صحی در سراسر این کشور فعالیت دارد.

درین حال کمیسیون صحت مشرانو جرگه نیز مسدود شدن شماری از مراکز صحی در برخی ولایات این کشور را تائید کرده می‌گوید، وزارت صحت عامه باید به‌خاطر بازگشایی این مراکز تلاش هایش را بیشتر سازد.

نثار حارث
نثار حارث

​نثار حارس یکتن از اعضای این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"بلی متأسفانه در مناطی که مخالفان مسلح قرار دارند در آنجاها نه تنها شفاخانه‌ها بلکه همه موارد که مربوط کار نظام می‌شود همه چیز مسدود است بناً ما روی این گزارش سازمان صحی جهان روز یکشنبه بحث می‌کنیم و روی موارد که مشکلات موجود است آن‌را با وزارت صحت عامه شریک می‌سازیم."

آقای حارس همچنان گفت با بسته بودن این مراکز صحی هزاران تن از خدمات صحی بی بهره شده و باید این موضوع دست کم گرفته نشود.

به گفته وی اگر وزارت صحت عامه توانایی بازگشایی مراکز صحی بسته شده را ندارد باید از سازمان‌های جهانی که در بخش صحت فعایت می‌کنند و برخی نهادهای مؤثر دیگر درخواست همکاری کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG