لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

یوسفی: حد اوسط شش تن روزانه در افغانستان قربانی ماین می‎شوند


ریاست انسجام و هماهنگی ماین پاکی نسبت به افزایش قربانیان ناشی از انفجار ماین در کشور ابراز نگرانی می‎کند.

این ریاست می‎گوید، با وجود تلاش‎های صورت گرفته هنوز هم به گونه اوسط روزانه شش تن به اثر انفجار ماین و یا مواد منفلق ناشده قربانی می‎شوند.

محمد شفیق یوسفی رئیس این نهاد روز یک شنبه در مراسم به مناسبت روز جهانی صلح گفت، حد اوسط روزانه در افغانستان شش تن قربانی ماین می‎شوند.

ماین های کشف شده در افغانستان
ماین های کشف شده در افغانستان

وی گفت:

"این رقم بسیار بلند است، حتا از سال ۲۰۰۱ که مهاجرین هم بازگشت کرده بودند و رقم بالا بود، رقم حالا بالا رفته‎است که باعث ایجاد تشویش شده‎است، به همین خاطر تلاش‎های ما جریان دارد و با دونرها در تماس هستیم."

وی می‎گوید، هنوز هم هزار کیلومتر مربع اراضی افغانستان ماین فرش است که کمبود بودجه سبب شده تا روند ماین پاکی در کشور با مشکل رو به رو شود.

آقای یوسفی همچنان می‎گوید، اگر بودجه در اختیار آنان قرار می‎داشت، پلان بر این بود تا سال ۲۰۲۳ میلادی افغانستان به گونه کامل از وجود ماین، پاک شود.

او اضافه می‎کند، در سال روان آنان توانسته‎اند تا حدود ۴۰ درصد بودجه شان را از کشورهای کمک کننده به دست بیارند.

رئیس اداره انسجام و هماهنگی ماین پاکی همچنان می‎گوید، حدود ۴۰ درصد ماین از گذشته باقی مانده و ۶۰ درصد دیگر از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو در مناطق جنگی جابجا شده‎اند.

آنچه او اظهار می‎دارد در سه دهه اخیر ۲۸ هزار غیر نظامی از اثر ماین متضرر شده‎اند.

بعد از خروج نیروهای شوروی سابق در سال ۱۹۸۹ از افغانستان، حدود ۵۰ موسسه ماین پاکی در افغانستان فعالیت شان را به کمک مالی سازمان ملل متحد، آغاز کردند.

یک قربانی ماین در افغانستان
یک قربانی ماین در افغانستان

گزارش‎ها می‎رسانند که تا حال ۱۸ میلیون ماین و مواد انفجاریه در افغانستان کشف و از بین برده شده‎اند.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی از حکومت می‎خواهند تا برای از بین بردن ماین در افغانستان، تلاش‎های جدی به خرج داده شود.

امرالله امان یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"اگر ما روزانه شش نی پنج نفر را هم از دست دهیم در یک ماه تقریبا ۱۵۰ نفر می‎شوند، این در یک سال چقدر خواهد شد؟ آخر این‎ها انسان اند و حق زنده‎گی کردن دارند، خداوند این‎ها را برای این پیدا نکرده تا توسط دشمن پنهان تباه و برباد شوند."

آقای امان می‎گوید، با توجه به خطرات ماین در کشور، تلفات از این بابت نسبت به جنگ‎های رو در رو بیشتر است.

به گفته وی، حکومت برای از بین بردن این مشکل باید از تمام امکانات استفاده کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG