لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

همه پرسی استقلال کردستان عراق با وصف مخالفت‎های بین‌المللی آغاز شد


همه پرسی در مورد استقلال کردستان عراق با وصف مخالفت‎های شدید صبح امروز آغاز شد.

۵،۳ میلیون تن واجد شرایط رای دهی شناخته شده‎اند.

مردم در مناطق کردنشین عراق از هفته‌ها به این‌سو منتظر این همه پرسی بوده‌اند و نتایج آن که جنبه اجرایی ندارد در جریان ۲۴ ساعت اعلان خواهد شد.

این همه پرسی در دوازه هزار مرکز رای دهی بر گزار شد.

اگر مردم کردستان به حمایت از استقلال این منطقه رأی بدهند، این حرکت یک گام به سوی جدایی کردستان از قلمرو عراق خواهد بود.

مسعود بارزانی رهبر کردهای عراق دیروز در یک کنفرانس خبری در شهر اربیل، مشارکت با بغداد را ناکام خوانده، از همه کردها خواست در این همه پرسی اشتراک کنند.

کردستان عراق
کردستان عراق

آقای بارزانی با ابراز این‎که، عراق به یک دولت دینی و فرقوی مبدل شده‎است،‌ گفت:

"دیالوگ با بغداد بر اساس مناسبات خوب دو همسایه استوار خواهد بود، چون مشارکت به مثابه یک کشور ناکام شده‎است، روی مشارکت ناکام دوباره صحبت نخواهد شد."

سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای غربی نگرانی از آن دارند که با استقلال کردستان عراق پیشرفت‌هایی که در عرصه مبارزه با داعش صورت گرفته‎است نقش بر آب شده و تمرکز روی مشکلات داخلی عراق بیشتر خواهد شد.

حیدر العبادی صدراعظم عراق دیروز این همه پرسی را غیر قانونی خوانده گفت، اجازه نمی‌دهد که اتحاد مردم عراق متضرر شود.

حیدر العبادی این همه پرسی را تصمیم یک طرفه، مخالف با قانون اساسی و زنده‎گی صلح آمیز مردم این کشور خوانده، گفت:

"ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که بدون فکر روی نتایج آن، به خواست خود عراق را غصب کند."

کردستان عراق در نقشه عراق
کردستان عراق در نقشه عراق

بن علی یلدیریم صدراعظم ترکیه دیروز مخالفت اش را با همه پرسی در مورد استقلال کردستان عراق ابراز داشته گفت، ترکیه اعمار تأسیسات جدید را در سرحدات جنوبی خود نمی‌پذیرد.

دفتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‎گوید، آقای اردوغان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران تلیفونی صحبت کرده و نگرانی اش را در این مورد با وی شریک ساخته‎است.

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران گفته‎است که تهران به تقاضای حکومت عراق، پروازها را به مناطق کردنشین عراق به شمول اربیل و سلیمانیه متوقف ساخته‌است.

کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ میلادی به اینسو خودمختار است و در جنگ با تندروان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش نقش مهم داشته‎است.

این همه پرسی در مناطق سرشار از نفت کرکوک، مخمور، خانقین و سنجار برگزار می‎شود که جنگجویان پیشمرگه کرد از سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو، کنترول شان را در آن مستحکم ساخته‎اند.

XS
SM
MD
LG