لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

دانش: در حمله انتحاری در نزدیک یک تکیه خانه در کابل ۵ تن کشته شدند


در نتیجه حمله انتحاری بالای عزاداران شیعه در منطقه قلعه فتح الله شهر کابل ۵ تن کشته و ۲۰ تن زخم برداشتند.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که یک فرد انتحاری حوالی ساعت ۱:۴۵ دقیقه بعد از ظهر مواد انفجاری همراه‌اش را در نزدیکی یکی از تکیه خانه‌ها در سرک هفتم قلعه فتح الله منفجر کرد.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که مهاجم انتحاری در لباس چوپان و با چند رأس گوسفند وارد این محل شده بود که پس از ممانعت نیرو‌های امنیتی مواد انفجاری همراه‌اش را منفجر کرد.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"در اثر این حمله ۵ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخم برداشتند که در میان‌شان اطفال و زنان نیز شامل اند، ما در پیوند به این قضیه ۳ تن را بازداشت کردیم و تحقیقات آغاز شده‌است."

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

گروه طالبان گفته که این حمله کار این گروه نیست.

هر چند با فرا رسیدن ماه محرم تدابیر جدی امنیتی برای مساجد و تکایای شهر کابل اتخاذ شده، اما مسلمانان شیعه از ادامه این گونه حملات نگران اند.

حمله بالای شیعه‌ها کاری تازه‌ای نیست، پیش از این چندین بار هدف حملات انتحاری و تهاجمی قرار گرفته اند.

در آخرین مورد گروه داعش بالای مسجد امام زمان در خیرخانه شهر کابل حملات انتحاری و تهاجمی را انجام داد که در نتیجه ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

در این حال یکی از شاهدان عینی، چشم دید‌ اش را از حمله انتحاری امروز این گونه بیان می‌کنند:

"بسیار یک دود غلیظ پس از حادثه بلند شد، دکان‌ها و چند موتر تخریب شدند و زمانی‌که نزدیک شدم چند جسد را دیدم و ۲ کودک نیز زخمی شده بودند."

ریاست جمهوری افغانستان این رویداد را حمله بر نمازگزاران خوانده و در اعلامیه‌ای نوشته که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان آن را محکوم کرده‌است.

در اعلامیه ارگ به نقل از رئیس جمهور غنی گفته شده‌است که وحدت مذاهب و همبستگی مردم افغانستان در جهان به مثابۀ یک الگو و نمونه تلقی می‌گردد و تروریستان باید بدانند که انجام اعمال ضد دینی و بشری آن‌ها هیچ تأثیری منفی بر وحدت مردم مسلمان افغانستان نمی‌گذارد.

گزارش: نورالله شایان

  • معلومات قبلی

در اثر یک انفجار در نزدیک یک تکیه خانه شیعیان در کابل ۵ غیر نظامی کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان امروز به رادیو آزادی گفت که حمله کننده واسکت انتحاری بر تن داشت.

او گفت که این رویداد انتحاری در سرک هفت قلعه فتح الله رخ داده‌است.

پیش ازین، جنرال سالم الماس رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل به خبرگزاری فرانسپرس گفته است که یک بمبگذار انتحاری که گوسفندان را می‌چراند خودش را در بیرون از این مسجد شیعیان منفجر کرده‌است.

هنوز کسی یا گروهی مسئولیت رویداد را به عهده نگرفته است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ضمن نکوهش این حمله گفته است که تروریستان هیچ راه دیگری برای رسیدن به اهداف‌شان ندارد، مردم عام، اماکن مقدس و تکیه خانه‌ها را هدف قرار می‌دهند که ماهیت ضد دینی و بشری‌شان را ثابت می‌سازد.

  • معلومات قبلی

مقامات وزارت صحت عامه افغانستان تأیید می‌کنند که حمله انتحاری امروز در سرک هفتم قلعۀ فتح الله شهر کابل تلفات به همراه داشته است.

وحیدالله مجروح مشاور مطبوعاتی این وزارت امروز به رادیو آزاد گفت که در این حمله ۵ تن کشته و ۳۱ تن زخمی شده‌اند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید که حمله انتحاری در سرک هفتم قلعۀ فتح الله صورت گرفته است. وی نیز شمار کشته شده‌ها را ۵ تن و مجروحین این حمله را بیش از ۲۰ تن می‌خواند.

از سوی دیگر ارگ ریاست جمهوری به نشر یک اعلامیه گفته است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با آگاهی از حملۀ تروریستی امروز بالای نمازگزاران در کابل، شدیداً متأثر گردیده و این حمله را شدیداً محکوم کرده‌است.

در اعلامیه از قول رئیس جمهور غنی آمده‌است که تروریستان که هیچ راه دیگری برای رسیدن به اهداف شان ندارند، مردم عام، اماکن مقدس و تکایا را مورد هدف قرار می‌دهند که این ماهيت ضد دينی و بشری شان را ثابت می‌سازد.

رئیس جمهور اشرف غنی گفته است:

"وحدت مذاهب و همبستگی مردم افغانستان در جهان به مثابۀ یک الگو و نمونه تلقی می‌گردد و تروریستان باید بدانند که انجام اعمال ضد دینی و بشری آن‌ها هیچ تأثیر منفی بر همنظری و وحدت مردم مسلمان افغانستان نمی‌گذارد، بلکه هر روز اتفاق و اتحاد ملت ما تقویت می‌یابد."

مسئولیت این حمله انتحاری را تا هنوز کدام گروهی بعهده نگرفته است.

  • معلومات قبلی:

مقامات وزارت صحت عامه افغانستان تأیید می‌کنند که حمله انتحاری امروز در سرک هفتم قلعۀ فتح الله شهر کابل تلفات به همراه داشته است.

وحیدالله مجروح مشاور مطبوعاتی این وزارت امروز به رادیو آزاد گفت که در این حمله دو تن کشته و ده تن زخمی شده‌اند.

جنرال سالم الماس رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل به خبرگزاری فرانسپرس گفته است که یک بمبگذار انتحاری که گوسفندان را می‌چراند خودش را در بیرون از تکیه خانه حسینیۀ قلعه فتح الله منفجر کرده‌است.

تا اکنون مسئولیت این حمله انتحاری کدام گروهی بعهده نگرفته است.

  • معلومات قبلی:

انفجاری امروز در کابل یک تکیه خانه را هدف قرار داده‌است.

یک مقام امنیتی ضمن تأیید رویداد به رادیو آزادی گفته است که این رویداد انتحاری در سرک هفت قلعه فتح الله رخ داده‌است.

جنرال سالم الماس رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل به خبرگزاری فرانسپرس گفته است که یک بمبگذار انتحاری که گوسفندان را می‌چراند خودش را در بیرون از این مسجد شیعیان منفجر کرده‌است.

هنوز جزئیات بیشتر درین مورد روشن نیست.

  • معلومات قبلی

یک حمله انتحاری در منطقه قلعۀ فتح الله کابل مربوط حوزه دهم امنیتی پولیس رخ داده‌است.

یک مقام دفتر ریاست تحقیقات جنایی کابل در صحبت با رادیو آزادی وقوع این حمله انتحاری را تأیید کرد و گفته که یک حمله کننده انتحاری در نزدیک تکیه خانه حسینیه در سرک هفتم قلعه فتح الله که می‌خواست با استفاده از گوسفند وارد تکیه خانه شود، قبل از رسیدن به هدف مواد انفجاری اش را منفجر کرد.

در مورد تلفات ناشی از این انفجار چیزی گفته نشده‌است.

مسئولیت این حمله انتحاری را تا حالا کدام گروهی بدوش نگرفته‌است.

جزئیات بیشتر بعداً ارائه می‌گردد...

XS
SM
MD
LG