لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

انتقاد اشرف غنی روی مشکلات در سیستم طبی افغانستان


رئیس جمهور افغانستان می‎گوید شفاخانه‎ها درین کشور مشکلات بنیادی داشته و نیاز است تا در قسمت مدیریت و اصلاح آن اقدام جدی صورت گیرد.

محمد اشرف غنی شهروند، داکتر، شفاخانه، دواخانه و دولت را یک حلقه با هم مرتبط خوانده می‎گوید که در همه این بخش‎ها مشکل بنیادی وجود دارد.

وی روز سه شنبه در مراسم افتتاح شورای طبی در ارگ، مشخص نبودن تعداد داکتران در افغانستان را یک مشکل جدی خوانده گفت که تعداد داکتران باید مشخص شده و در قسمت کیفیت ادویه نیز توجه لازم صورت گیرد.

اشرف غنی
اشرف غنی

او افزود:

"ما تا حال نمی‎دانیم که کی داکتر است و کی داکتر نیست، کلمه داکتر باید پس ازین به اساس سرتیفیکت استعمال گردد و نه هر کس خود را داکتر بگوید. ما در بخش شفاخانه‎های خود مشکلات بنیادی داریم تقاضای مردم ما را شفاخانه‎های ما جوابگو نیست در بخش اصلاح شفاخانه‎ها و ایجاد حقوق مناسب برای داکتران و نرس‎ها و نحوه مدیریت شفاخانه‎ها اقدام شود."

رئیس جمهور غنی گفت که محروم ترین افراد جامعه کمترین دسترسی را به خدمات صحی داشته و در ضمن از داکتران و مسئولان بخش صحت خواست تا به تعهد خود برای خدمت به مردم وفا کنند.

محمد اشرف غنی همچنان وضعیت شفاخانه‎های اردو را خوب توصیف کرد و روی ایجاد شفاخانه ۳۰۰ بستر پولیس تاکید کرد.

وی گفت که کیفیت ادویه در این کشور پائین است و از سکتور خصوصی خواست تا درین بخش سرمایه گذاری کند.

غنی با اشاره به ایجاد شورای طبی از مسئولان این شورا خواست تا تمرکز بیشتر روی تثبیت سویه داکتران و اخلاق طبی داشته باشند.

یک شفاخانه در افغانستان
یک شفاخانه در افغانستان

درین حال نسرین اوریاخیل که به حیث رئیس شورای طبی افغانستان برگزیده شده‎است اهداف شورای طبی را برای بهبود وضعیت صحی درین کشور چنین مشخص نمود:

"راجستریشن وجواز دهی به دکتوران طب در سطح کشور، ترویج اخلاق طبابت و رسیده‎گی به شکایات و تخلفات مسلکی طبی قبل از ارجاع آن به مراجعه عدلی و قضایی بلند بردن سطح دانش مسلکی داکتران از طریق تقویت و نظارت از استندردهای آموزشی طبی می‎باشد."

این شورا در حالی ایجاد می‎گردد که به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در حال حاضر نزدیک به هشتاد درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند.

به اساس گزارش‎ها سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دالر بخاطر کمبود عرضه خدمات صحی در کشور در بخش تداوی مریضان در بیرون از افغانستان مصرف می‎شوند.

فیروزالدین فیروز
فیروزالدین فیروز

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان نیز در این مراسم بیشتر به مشکلات موجود در بخش صحی اشاره کرد:

"تعداد داکتر صاحبان ما در مجموع با وجودی‎که ما یک سروی انجام دادیم در حدود چهار هزار داکتر در سکتور دولت پیش ما راجستر می‎باشند اما هنوزهم ما تعدادی را نمی‎دانیم که چقدر است تنها بیش از چهل درصد مراکز صحی ما فاقد پرسونل صحی زنانه است."

آقای فیروز گفت که برخی داکتران مصروف کار در سکتورهای دیگر بوده و تاکید کرد که باید آنان در مسلک خود شان انجام وظیفه نمایند.

درین حال کمیسیون صحت ولسی جرگه نیز می‎گوید که مشکلات زیادی در بخش صحت در کشور وجود داشته و بیشتر داکتران بدون راجستر وزارت صحت عامه به گونه خود سر در کشور فعالیت دارند.

مجیب الرحمن سمکنی یک عضو این کمیسیون ایجاد شورای طبی را برای رفع مشکلات موجود در بخش صحت موثر خوانده ابراز امیدواری می‎کند که این شورا بتواند به مشکلات در بخش صحت رسیده‎گی به موقع نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG