لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

اتاق تجارت و صنایع: امسال صد میلیون دالر در بخش صادرات افزایش خواهد آمد


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که ممکن در سال جاری در تناسب به سال گذشته صد میلیون دالردربخش صادرات افزایش به عمل آید.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که تلاش‌هایش را برای افزایش صادرات بیشتر ساخته و در این خصوص استراتژی ملی صادرات را تکمیل و آنرا جهت تائید به شورای عالی اقتصاد فرستاده‌است.

عتیق الله نصرت رئیس هیئت عامل این اتاق روز سه شنبه در حاشیه دومین نشست مشورتی ترتیب استراتژی ملی صادرات به خبرنگاران گفت که سال گذشته به ارزش ۵۵۰ میلیون دالر صادرات داشتیم و ممکن امسالبه ارزش ۶۵۰ میلیون دالر صادرات داشته باشیم.

عتیق الله نصرت
عتیق الله نصرت

وی افزود:

"سال گذشته حدوداً ما به ارزش ۵۵۰ میلیون دالر صادرات داشتیم پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که ممکن سال گذشته ما ۱۴۱ هزار تُن میوه تازه صادر کردیم امسال شاید در حدود ۱۷۰ هزار تُن صادر کنیم که مجموع صادرات ما ممکن بالاتر از ۶۵۰ میلیون دالر شود."

هر چند آقای نصرت در مورد واردات معلومات موثق ارائه نکرد اما گفت که افغانستان در تناسب به صادرات چند برابر واردات بیشتر دارد.

آقای نصرت می‌افزاید که صادرات افغانستان شامل قالین، میوه خشک و تازه، سنگ‌های قیمتی، زعفران و مواد مختلف می‌باشد.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که با افتتاح دهلیز هوایی میان افغانستان و هند در بخش صادرات میوه تازه نیز افزایش قابل ملاحظه بوجود آمده‌است.

غنی: ایجاد کننده‌‎گان بحران درس بگیرند که ما آنرا به فرصت مبدل می‎کنیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:56 0:00

اتاق تجارت وصنایع افغانستان مسوده استراتژی ملی صادرات را بخاطر انکشاف صادرات آماده و آن‌را جهت تأیید به شورای اقتصاد فرستاده‌است.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که تلاش می‌کند تا این استراتژی به زودی تأیید و عملاً تطبیق گردد.

فیروزخان مسجدی معین این وزارت به خبرنگاران گفت که با تطبیق این استراتژی در صادرات افغانستان افزایش قابل ملاحظه رونما خواهد شد.

وی گفت:

"بیلانس تجارت طبعی است بخاطر این‌که بیلانس صادرات و واردات ما با هم برابر شود پس از تصویب این استراتژی ما بالای تطبیق آن کار می‌کنیم این وقت کم را خواهد گرفت تا توازن برابر شود، تلاش‌های حکومت نتیجه خواهد داد و ممکن صادرات ما در سال‌های آینده بیشتر گردد."

ایریک باچوت کارمند ارشد مرکز تجارت جهانی که در نشست آماده سازی استراتژی ملی صادرات سخن می‌گفت روی عملی شدن کامل استراتژی تأکید کرد.

آقای باچوت می‌گوید که با تطبیق استراتژی ملی صادرات افغانستان، مشکلات که تجار افغان در بازارهای بین‌المللی با آن مواجه اند تا اندازۀ حل می‌گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG