لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

گزارش‌ها از موجودیت تنش میان رئیس جمهور امریکا و وزیر خارجۀ این کشور


گزارش‌ها از موجودیت تنش میان رئیس جمهور ترمپ و وزیر خارجۀ امریکا رکس تیلرسن حکایت می‌کنند.

در تازه‌ترین نشانۀ از موجودیت تنش‌ها میان رئیس جمهور ترمپ و وزیر خارجه‌اش رکس تیلرسن، آقای ترمپ دیروز "سه شنبه" تیلرسن را چلنج داده و گفت با ضریب هوش یا "آی کیو" تست می‌تواند تیلرسن را شکست دهد، ولی قصر سفید می‌گوید رئیس جمهور ترمپ شوخی کرده‌است.

ترمپ این چلنج را به رکس تیلرسن در جریان یک مصاحبه با مجله فور بس زمانی داد که از وی در مورد روابطش با تیلرسن سؤال شد و این موضوع که گویا تیلرسن وی‌را "نادان" خوانده‌است.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

رئیس جمهور ترمپ گفت اگر این موضوع درست باشد، حاضر است با تیلرسن در آزمایش ضریب هوش رقابت کند.

ترمپ گفت دیده خواهد شد که کی برنده می‌شود.

قصر سفید و وزارت خارجه امریکا دیروز "سه شنبه" گفتند رئیس جمهور ترمپ با این بیاناتش می‌خواست گزارش‌های نامناسب در مورد موجودیت تنش میان وی و تیلرسن را ساده و کم‌رنگ جلوه دهد، ولی با در نظرداشت آنچه اخیراً میان دو مقام ارشد ادارۀ امریکا جریان داشته‌است این اظهارات نحوی دیگری تعبیر شده‌است.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می‌نویسد، با این اظهارات ترمپ خطر آن می‌رود که ابتکارات دیپلوماتیک تیلرسن دست کم گرفته شود و شک و تردیدهای را در بین متحدین و مخالفین امریکا ایجاد کند که آیا تیلرسن واقعاً از موقف امریکا صحبت می‌کند یا حمایت قصر سفید را با خود دارد یا نه؟

رکس تیلرسن
رکس تیلرسن

همین شک و تردیدها می‌تواند چند موضوع مهم بین‌المللی را نیز متأثر سازد، به‌شمول معضلۀ هستوی کوریای شمالی و تصمیم در مورد این‌که آیا ایالات متحده بخشی از توافق هستوی با ایران بماند یا نه؟

ترمپ به روز سه شنبه چند ساعت بعد از نشر همین اظهاراتش در مورد امتحان «آی کیو» و قبل از صرف نان چاشت با تیلرسن و جیمز متیس گفت، بالای تیلرسن اعتماد کامل دارد.

ولی بر اساس گزارش‌ها، افراد نزدیک به ترمپ می‌گویند مأیوسی ترمپ با تیلرسن که رئیس اسبق شرکت بزرگ نفت ایکسون موبایل است رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG