لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

برای اولین بار در بامیان یک جشنواره فلم‌های کوتاه برگزار شد


برای اولین بار در ولایت بامیان یک جشنواره فلم‌های کوتاه به مدت یک روز برگزار شد.

به تعداد ۳۱ جوان بامیانی یک دوره آموزشی فلم سازی را توسط آکادمی فلم بامیان به پایان رساندند که در پایان، این جوانان فلم‎های ساخته شده خود را طی یک جشنواره فلم برای عموم به نمایش گذاشتند.

رحمان عالمی مسول آکادمی فلم بامیان در مورد این جشنواره گفت:

"من خیلی خوشحالم به جامعه هنری و سینمایی افغانستان که نخستین جشنواره فلم بامیان افتتاح شد و استقبال مردم از جشنواره بسیار شگفت انگیز بود و من انتظار نداشتم که این قدر استقبال با شکوه باشد وقتی شما داخل سالون بروید جمعیت را می‎بینید که سرپا ایستاده فلم‎ها را تماشا می‎کنند. من همیشه علاقه داشتم و احساس دین می‎کردم که باید به افغانستان بیایم هم از لحاظ انتقال تخصصی که در خارج از کشور یاد گرفته‎ام و هم از لحاظ این‎که به جوانان انگیزه بدهم تا خودشان داستان‎های بومی خود را بصورت فلم بسازند. به همین دلیل به افغانستان آمدم و یک دوره آموزشی فلم سازی را برای ۳۱ نفر از جوانان بامیان برگزار کردم که در پایان این جوانان ۳۶ فلم را برای این جشنواره ساختند."

در این جشنواره ۳۶ فلم به نمایش گذاشته شد که در پایان سه فلم توسط هیئت داوران به عنوان فلم‎های اول تا سوم انتخاب شدند.

بامیان
بامیان

در پایان این جشنواره فلم مادر مجرد ساخته عاقله فرهمند توانست مقام اول را کسب کند.

همینطور فلم دمبوره ساخته حفیظ الله اختیار زاده و فلم کتاب آسمانی ساخته حلیمه کریمی مقام‎های دوم و سوم را بدست آوردند.

عاقله فرهمند که در این جشنواره مقام اول را کسب کرده بود در مورد فلمش گفت:

" من خواستم در فلم خود فرهنگ نا پسند بامیان و افغانستان را نشان بدهم و آن فرهنگ ناپسند گرفتن طویانه گزاف است که بعد از عروسی شوهرها محبور می‎شوند برای پرداخت قرض‎های خود به خارج از کشور بروند و فامیلشان با چه مشکلاتی زنده‎گی می‎کنند. آرزوی من این است که صنعت سینما در بامیان پیشرفت کند تا ما بتوانیم از طریق ساختن فلم فرهنگ بامیان، مشکلات مردم و جاذبه‎های بامیان را به همه نشان دهیم."

این در حالی است که فلم سازی یکی از صنعت‎های رو به رشد جهان است و به همین دلیل به گفته مقامات حکومت محلی بامیان، تلاش دارند تا این صنعت را بیشتر در بامیان گسترش دهند تا از این طریق بتوانند بامیان را برای مردم جهان معرفی کنند.

عباس نادری-بامیان

XS
SM
MD
LG