لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

واکنش‌های مختلف در پیوند به اظهارات ترمپ در مورد توافق‌نامه اتمی ایران!


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا شب گذشته هنگام اعلان استراتژی امریکا در مورد ایران، افزایش فشار بالای این کشور را تعهد کرد.

آقای ترمپ ایران را یک رژیم سرکش خواند، ولی در مورد خارج شدن از موافقتنامه اتمی صحبت نکرد که بعد از دشواری‌های زیاد بدست آمده‌است.

ولی دونالد ترمپ این را هم تأیید نکرد که ایران بر اساس این موافقتنامه عمل کرده‌است.

وی از کانگرس امریکا خواست قانونی را تدوین کند که بر اساس آن فشار بالای ایران افزایش یافته و تهران نتواند اسلحۀ اتمی بسازد.

بر اساس توافق‌نامۀ شش قدرت بزرگ جهان با ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفت، در بدل محدود شدن برنامۀ اتمی برخی تحریم‌های بین‌المللی از این کشور رفع شدند.

دونالد ترمپ با اشاره به این توافق‌نامه گفت، هنوز هم کاستی‌های زیاد رفع نشده‌اند.

آقای ترمپ بالای ادامۀ برنامه راکت‌های بالستیک ایران و حمایت این‌کشور از تندروان در شرق میانه انتقاد کرد و آن را تخطی از "روح" موافقتنامۀ اتمی با تهران خواند.

دونالد ترمپ گفت:

"در حالیکه ایالات متحدۀ امریکا، بر اساس توافقنامه به تعهداتش متعهد است، رژیم ایران در شرق میانه و مناطق اطراف آن به توسعۀ منازعات، ترور و بحران ادامه داده‌است. مهمتر از همه ایران با "روح" توافق‌نامه پیش نمی‌رود."

دونالد ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ میلادی از توافق‌نامۀ اتمی با ایران شدیداً انتقاد نموده، آن را بدترین توافق خوانده گفته بود، دوباره روی آن مذاکره خواهد کرد.

بر اساس قوانین امریکا رئیس جمهور این‌کشور هر ۹۰ روز به کانگرس این‌کشور معلومات می‌دهد که آیا ایران بر اساس توافق‌نامۀ اتمی عمل کرده‌است یا خیر؟

بعد از اظهارات دونالد ترمپ در مورد ایران و توافق‌نامۀ اتمی با آن کشور، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک سخنرانی تلویزیونی عکس‌العمل نشان داد.

حسن روحانی با اظهار این که ایالات متحدۀ امریکا در برابر یک توافق‌نامۀ بین‌المللی قرار گرفته است گفت:

"اگر روزی منافع ما تأمین نشود و طرف‎های ما بخواهند تعهدات خودشان را زیر پا بگذارند، بدانند ایران لحظۀ درنگ نخواهد کرد و به آن‌ها پاسخ خواهد داد."

دونالد ترمپ بر ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم‌های شدید را اعلان کرد.

تحریم‌ها بر ضد سپاه پاسداران برای آن اعلان شد که دونالد ترمپ فعالیت این سپاه را در خارج از آن کشور جنگ و ترور خواند.

ایران هشدار داده است که در این زمینه پاسخ مناسب خواهد داد.

  • واکنش‌های بین‌المللی
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که آرزومند است تا توافق‌نامۀ اتمی با ایران به جای آن باقی بماند.

فدریکا موگرینی مسئوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توافق را یک موافقتنامۀ قوی اتمی خوانده گفته است، این توافق‌نامه کارا بوده و نمی‌تواند توسط یک رهبر فسخ شود.

جان کری وزیر خارجۀ سابق امریکا که در مذاکرات روی توافق‌نامۀ اتمی سهم داشت، دونالد ترمپ را متهم کرده‌است که به یک بحران بین‌المللی دامن می‌زند.

عربستان سعودی که رقیب منطقوی ایران به شمار می‌آید، گفته است از استراتژی تهاجمی امریکا در مورد ایران حمایت می‌کند.

بنيامین نتانياهو صدراعظم اسرائیل از تصمیم دونالد ترمپ حمایت نموده آن را یک اقدام شجاعانه خوانده‌است.

سرگی رباکوف معاون وزیر خارجۀ روسیه و حکومت‌های فرانسه، بریتانیا و جرمنی و سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیز در مورد اظهارات اخیر دونالد ترمپ و موافقتنامۀ اتمی با ایران عکس‌العمل نشان داده اند.

XS
SM
MD
LG