لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

اظهارات برخی اعضای ولسی جرگه روی استراتژی تازه اتحادیه اروپا برای افغانستان


شماری از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه می‎گویند استراتژی تازه اتحادیه اروپا برای افغانستان پیامی است به کشورهای‎که در امور این کشور مداخله می‎کنند.

آنان می‎گویند این استراتژی نشانگر آن است که جهان این بار از دریچه تازه یی به اوضاع افغانستان می‎نگرد و می‎خواهد این کشور به صلح دست یابد.

نادر خان کتوازی یکی از اعضای کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت این استراتژی هشداری است به کشورهای مداخله گر تا بدانند که اوضاع افغانستان برای جهان مهم است و متحدان بین المللی تلاش‎های بی ثبات سازی این کشور را به هر صورتی مهار خواهند کرد.

ساختمان ولسی جرگه افغانستان
ساختمان ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"از سوی جهان بروی افغانستان یک باب تازه گشوده شده‎است، شما اگر استراتژی امریکا را برای افغانستان بیبینید و یا از ناتو را و اکنون اتحادیه اروپا، و نشست و استراتژی اروپا برای افغانستان به آنکشورهای‎که در امور افغانستان مداخله می‎کنند یک هشدار است تا آنان بدانند که جهان بروی افغانستان چشم نبسته است و من به نتایج این استراتژی و نشست مطمئین هستم و امیدوارم که به سود ما تمام شود."

این گفته‎ها در حالی مطرح می‎گردد که قرار است به روز دوشنبه استراتژی تازه اتحادیه اروپا برای افغانستان در نشست وزرای خارجه این اتحادیه در لوکزامبورگ تصویب گردد.

بر اساس مسودۀ نتیجه‌گیری شورای اتحادیۀ اروپا که به دست رادیو آزادی رسیده، امنیت و صلح در افغانستان از موضوعات مهم و اساسی این استراتژی که با پنج اصل به تصویب می‎رسد عنوان شده‎است.

گفته می‌شود که صلح و ثبات، امنیت منطقوی، دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر، اقتصاد، برنامه‌های انکشافی و زیربنایی؛ مهاجرت و حمایت زنان افغان مسایل اساسی و مهم‌اند که اتحادیه اروپا در این استراتژی بر آن تمرکز کرده‎است.

همکاری دوامدار اتحادیه اروپا با افغانستان نیز مسئله است که در استراتژی جدید برای افغانستان به آن تاکید شده‎است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنار جامعه جهانی از متحدان بین المللی افغانستان است که در بیشتر از یک و نیم دهه با این کشور در بخش‎های مختلف همکاری داشته‎است.

اتحادیه اروپا پیشتر گفته‎است که کشورهای اروپایی تا دراز مدت از حامیان افغانستان خواهند بود و نیز طرح‌هایی را برای صلح و ثبات در این کشور ارائه کرده‎است.

در توافق نامه که پیش از این میان افغانستان و اتحادیه اروپا امضا شده‎است در آن بیشتر مبارزه با تروریزم، فساداداری، انکشاف زیربناها، جلوگیری از پولشویی و مواد مخدر تاکید شده‎است.

امنیت و صلح در افغانستان از موضوعات مهم و اساسی این استراتژی ‎است.
امنیت و صلح در افغانستان از موضوعات مهم و اساسی این استراتژی ‎است.

اما اکنون در استراتژی تازه این اتحادیه برای افغانستان ظاهرا از حمایت در نبرد با هراس افگنی چیزی گفته نشده‎است و برعکس بیشتر در آن به صلح در افغانستان تمرکز شده‎است.

با این همه یعقوب وطنمل یکی از کارشناسان روابط بین الملل می‎گوید فرصت طلایی که برای افغانستان از این رهگذر فراهم شده‎است باید از آن بهره برد و در کنار استراتژی امریکا این فرصت را خوب مدیریت کرد.

او افزود:

"هر تلاشی‎که در باره صلح به سطح افغانستان و جهان صورت می‎گیرد، یک موفقیت بزرگ است و یا اکنون که استراتژی اتحادیه اروپا مطرح است این فرصت دیگری است برای افغانستان که باید از آن بهره برداری بزرگ کند و بهتر آن را مدیریت کند."

وطنمل با اشاره به، به انزوا رفتن پاکستان و توجه بیشتر جهان به افغانستان می‎گوید ماه‎های اخیر صفحه یی از موفقیت‎های افغانستان بوده‎است.

به گفته او اگر از این فرصت‎ها درست استفاده گردد، از این‎که جهان در برابر تروریزم در افغانستان حساس شده‎است، این کشور به صلح دست خواهد یافت.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG