لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

صحت عامه: همه ساله ۳۵۰۰ زن در افغانستان به سرطان ثدیه مبتلا می‌شوند


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، همه ساله ۳۵۰۰ زن در افغانستان به سرطان ثدیه مبتلا می‌شوند، که ۵۰ فیصد آنان زنده‌گی شان‌را از دست می‌دهند.

کمپاین آگاهی عامه در مورد سرطان ثدیه در حالی راه اندازی می‌گردد که مطابق به گزارش‌ها، افغانستان در ردیف کشور‌های که این بیماری در آن‌ها رو به افزایش است، قرار دارد.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، به‌طور تخمینی همه ساله بیست هزار تن به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که آز آن جمله ۳۵۰۰ مورد سرطان ثدیه ثبت می‌شوند.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه روز سه شنبه در کمپاین آگاهی عامه در مورد سرطان ثدیه در کابل گفت، بر خلاف تمام کشور‌های دیگر سرطان ثدیه میان زنان در افغانستان بیشتر است.

فیروزین فیروز
فیروزین فیروز

او افزود:

"سرطان در مجموع به شکل تخمینی در افغانستان سالانه در حدود ۲۰ هزار واقعه ثبت شده که از بیست هزار واقعه سرطان‌ها در حدود ۱۵ در صد یا ۳۵۰۰ خانم مبتلا به سرطان ثدیه است."

آقای فیروز می‌گوید، اگر سرطان ثدیه به موقع تشخیص گردد قابل تداوی بوده و خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

با این همه میهن عبدالله رئیس پروگرام ملی کنترول سرطان می‌گوید، در افغانستان در هر هشت زن یکی آن با تهدید سرطان ثدیه مواجه هستند.

وی می‌گوید، سرطان دو عامل دارد یکی عامل ژینیتیکی که جلوگیری آن بسیار سخت می‌باشد و دیگر آن عامل غیر ژینیتیکی که قابل جلوگیری می‌باشد.

عدم اجرایی فعالیت‌های فزیکی، چاقی، استفاده از مشروبات الکولی، اشعه مضره، سن بلند، نگرفتن حمل و ندادن شیر به کودکان از جمله عوامل عمدۀ مبتلا شدن به سرطان ثدیه عنوان شده‌است.

در عین حال نبیلا مصلح معین وزارت امور زنان روی آگاهی عامه در مورد سرطان ثدیه در کشور تأکید می‌کند.

وی که در این کمپاین حضور داشت گفت، این وزارت قرار است تا در ۵ زون کشور مراکز آگاهی عامه را ایجاد ‌نماید.

او می‌گوید:

"نقش وزارت امور زنان مشخصاً در قسمت مجادله با سرطان ثدیه این است که کمپاین‌های بسیار وسیع را در قریه‌ها و قصبات داشته باشد و از این طریق آگاهی خانم‌ها را بلند ببرد تا آنان همان هفتاد در صد را که جناب وزیر صاحب فرمودند که هفتاد در صد چانس تداوی است که اگر به وقت آن تشخیص شود".

وزارت صحت عامه می‌گوید، در نظر است تا یک مرکز جامع برای تداوی بیماری سرطان اعمار نماید.

از سوی هم سازمان صحی جهان روی آگاهی بیشتر در این مورد تأکید می‌نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG