لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

نگرانی ولسی جرگه از مشکلات در ترانسپورت زمینی و هوایی افغانستان


ولسی جرگۀ افغانستان از مشکلات موجود در بخش‎های فنی و تخنیکی ترانسپورت زمینی و هوایی ابراز نگرانی می‎کند.

کوتاه آمدن شرکت‎های افغانی در رقابت با برخی شرکت‎های خارجی، سقوط برخی شرکت‎های هوایی خصوصی، افزایش قیمت تکت‎های پرواز و حوادث ترافیکی و اخذ پول غیر قانونی از موترهای باربری از عوامل نگرانی ولسی جرگه‌ اند.

اعضای این جرگه در پیوند به این نگرانی‎ها روز چهارشنبه «۱۰ عقرب ۱۳۹۶» محمد حمید طهماسی سرپرست وزارت ترانسپورت، محمود شاه حبیبی رئیس اداره هوانوردی و محمد شفیق رئیس ترافیک کابل را به نشست استجوابیه فرا خواندند.

موسی خان نصرت عضو کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه گفت، شرکت‎های هوایی افغانی به‌خاطر پائین بودن ظرفیت کاری نتوانستند از توافق‌نامه همکاری‎ها که در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی میان شرکت‎های هوایی افغان و امارات متحده عربی به امضا رسیده بود، استفاده مؤثر نماید.

یک طیاره شرکت هوایی کام ایر
یک طیاره شرکت هوایی کام ایر

آقای نصرت می‎گوید، با توجه به این موضوع لازم است این موافقت‌نامه لغو و یا هم دوباره در مورد آن غور شود.

او افزود:

"بر اساس این موافقت‌نامه شرکت‎های هوایی داخلی افغانستان حق دارند تا به میدان‎های هوایی تمام کشورهای امارات متحده عربی پرواز نمایند، اما شرکت‎های هوایی امارات متحده عربی برای شرکت‎های افغانی این اجازه را نداده‎اند."

کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه می‎گوید، شرکت‎های هوایی افغان به‌خاطر پائین بودن ظرفیت‎های تخنیکی‌شان نمی‎توانند با شرکت‎های هوایی امارات متحده عربی رقابت نمایند و به همین دلیل شرکت‎های هوایی افغانی متضرر شده‎اند.

برخی اعضای ولسی جرگه می‎گویند، در چند سال اخیر برخی شرکت‎های خصوصی افغانستان مانند شرکت پامیر، افغان جیت و صافی به‌خاطر عدم حمایت حکومت با سقوط مواجه شده و شرکت‎های کام ایر و آریانا نیز با مشکلات مالی روبه‌رو اند.

از سوی هم محمود شاه حبیبی رئیس اداره هوانوردی افغانستان می‎گوید، حکومت تا کنون با تمام شرکت‎ها همکاری کرده، اما این شرکت‎ها نتوانسته‎اند از سهولت‎های موجود استفاده کنند.

او افزود:

"کمک‎های که از سوی دولت با شرکت‎های خصوصی هوایی صورت گرفته‎است با سکتورهای دیگر نشده، بعد از سال ۲۰۱۰ میلادی تمام قروض آنان بخشیده شده‎است. قروض کام ایر شش میلیون دالر، صافی ۴،۲ میلیون دالر و آریانان ده میلیون دالر بخشیده شده و علاوه بر این کابینه حکومت حکم کرده‎است که تا دو سال آینده از آنان فیس گرفته نشود."

آقای حبیبی در مورد افزایش قیمت تکت‎های هوایی گفت، در حال حاضر حدود دو هزار شرکت تنظیم خدمات هوایی فعال است و تلاش می‎شود تا قیمت تکت‎ها کاهش یابد.

علاوه بر این برخی اعضای ولسی جرگه مشکلات در بخش ترانسپورت شهری و نبود میدان‎های هوایی در برخی ولایات را نیز از چالش‎های جدی می‎دانند.

از سوی هم محمد حمید طهماسی سرپرست وزارت ترانسپورت می‎گوید، به‌خاطر اخذ پول از موترها در شاهراه‎های بزرگ کتابچه‎های جدید به چاپ رسیده و در یک هفته به تمام کشور انتقال خواهد یافت.

یک کاروان موتر های باربری در افغانستان
یک کاروان موتر های باربری در افغانستان

آقای طهماسی می‎گوید، این وزارت تفاهمنامه انتقال ۵۷۰ نوع پرزه را از هند به‌خاطر ترمیم ۳۴۰ بس شهری به امضا رسانیده و به زودی این پرزه‎ها به افغانستان انتقال خواهند شد.

در پایان این نشست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه با در نظرداشت مشکلات موجود در ترانسپورت زمینی و هوایی روی تلاش‎های بیشتر مسئولان مربوطه تأکید کرد.

او افزود:

"ما از مهمانان محترم خواهش می‎کنیم که با توجه به سؤالات که امروز به حیث یک مشکل مردم افغانستان مطرح شد با تدوین یک استراتژی و پلان دقیق برای رفع این مشکل اقدام نمایند."

این بار اول نیست که باشنده‎های کابل و اعضای ولسی جرگه از مشکلات موجود در بخش ترانسپورت زمینی و هوایی شکایت می‎کنند بلکه پیش از این نیز مردم در ولایات مختلف از این مشکلات یادآوری کرده و خواهان رسیده‎گی به آن شده‎اند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG