لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

نشریه آنلاین ملل متحد: نسل نو در افغانستان صدای خود را بلند می‌کند


اکسپرس تربیون

روزنامۀ اکسپرس تربیون نوشته است، مقام‌های ارشد نظامی پاکستان ارزیابی جیو استراتژیک محیط امنیتی را انجام دادند.

بر اساس مقاله روزنامه، این مقام‌ها در نشست روز پنج‌شنبه‌ شان روی تعاملات اخیر با مقام‌های افغان و امریکایی تمرکز کردند.

روزنامه نوشته است، در این نشست به رهبری قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان روی امنیت داخلی پاکستان و مبارزه علیه تروریزم نیز بحث شد.

مقام‌های ارشد نظامی پاکستان در حالی این نشست را برگزار کردند که ایالات متحده از پاکستان خواسته است که علیه گروه‌های تروریستی مبارزه جدی کند.

رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده هفته گذشته با رساندن پیام واضح در این مورد به پاکستان رفت و گفت که اگر پاکستان علیه این گروه‌ها مبارزه نکند، امریکا خود اقدام خواهد کرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در ۲۲ آگست هنگام اعلام استراتژی کشورش در مورد افغانستان و جنوب آسیا، از پاکستان بخاطر پناه دادن به شورشیان انتقاد کرد.

یو اس تو دی

روزنامۀ یو اس تو دی مقالۀ را در مورد مشکلات در برابر زنان تجارت پیشه در افغانستان نشر کرده‌است.

روزنامه به نقل از اتاق تجارت و صنایع افغانستان نوشته است، در حال حاضر بیش از ۶۸۰ زن تجارت پیشه در افغانستان فعالیت می‌کنند.

یو اس تو دی می‌نویسد، زنان در افغانستان بیش از ۶۶ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده و ۴۷ هزار فرصت کاری را فراهم ساخته‌اند.

روزنامه به مشکلاتی اشاره کرده‌است که زنانی مانند منیژه وافق ۳۲ ساله مربی زنان تجارت پیشه و نسیم گل عزیزی رئیس مراکز پروسس میوه خشک و تازه در هرات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به نوشته نویسندۀ مطلب، وافق و عزیزی مثل صدها زن دیگر با وصف مشکلات جدی به تجارت رو آورده‌اند و از این طریق برای دیگران فرصت‌های کاری را ایجاد کرده‌اند.

یو اس تو دی نوشته است، با وجود همکاری جامعۀ جهانی با زنان افغان در بخش‌های مختلف، هنوز هم موانع زیاد در برابر تجارت و سرمایه گذاری این زنان موجود اند.

نشریه آنلاین سازمان ملل متحد

نشریه آنلاین مرکز خبر سازمان ملل متحد در مورد تغییر از سوی نسل جوان در جامعۀ افغانی تبصره کرده‌است.

به نوشته نشریه، در حالی که جنگ در افغانستان جاریست، نسل نو به حاشیه رانده شده در افغانستان صدای خود را بلند می‌کند.

در ادامه آمده‌است، جوانان با سواد افغانستان علیه پیام‌ها و تلاش‌های شورشیان که هدفش ایجاد خشونت از طریق دامن زدن تنش‌های قومی و مذهبی است، برخاسته اند.

در این مطلب، محصلین، سیاستمداران جوان و ژورنالیستان به عنوان نسل نوی یاد شده‌اند که از روستا‌ها گرفته تا دنیای مجازی، در شبکه‌های اجتماعی در برابر هر گونه تبلیغ جنگی حساسیت نشان می‌دهند.

XS
SM
MD
LG