لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

حکومت افغانستان می‌گوید تا هنوز در مورد معاون والی کنر سرنخی نیافته است


معاون والی کنر دو هفته پیش در پشاور پاکستان ربوده شده‌است.
معاون والی کنر دو هفته پیش در پشاور پاکستان ربوده شده‌است.

حکومت افغانستان می‌گوید تا هنوز در مورد معاون والی کنر که از سوی افراد مسلح ناشناس در پاکستان ربوده شده، به سرنخی دست نیافته‌است.

سفارت افغانستان در پاکستان می‌گوید، تا هنوز در مورد تثبیت موقعیت معاون والی کنر که چندی پیش از سوی افراد مسلح ناشناس در پاکستان ربوده شد، پیشرفتی خاصی وجود ندارد.

تا هنوز در مورد تثبیت موقعیت معاون والی کنر پیشرفتی وجود ندارد.

زردشت شمس معاون سفارت افغانستان در پاکستان روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که وزارت خارجه پاکستان اطمینان داده که در زمینۀ رهایی معاون والی کنر همکاری می‌کند.

زردشت شمس
زردشت شمس

او افزود:

"متأسفانه کدام پیشرفت خاصی نیست، ما به صورت دوامدار با وزارت خارجه پاکستان در تماس هستیم، ولی تا حال کدام خبر مثبت از سوی آنان به ما نیآمده و برای ما اطمینان داده که تلاش‌هایشان جاریست و در صورت پیشرفت ما را در جریان قرار می‌دهند."

دو هفته می‌گذرد که محمد نبی احمدی معاون والی کنر در پاکستان ربوده شد و تا حال روشن نیست که از سوی چه گروهی و در کدام منطقه پاکستان ربوده شده‌است.

معین مرستیال قونسل افغانستان در پاکستان به روزنامه اکسپرس تریبیون چاپ آن کشور گفته است که معاون والی کنر در منطقه دبگری شهر پشاور از سوی افراد مسلح ربوده شده‌است.

آقای احمدی جهت تداوی به پاکستان رفته بود، اما سفارت افغانستان در پاکستان می‌گوید که وی آنان را در جریان قرار نداده بود.

تلاش کردیم تا نظر وزارت امور خارجه پاکستان و سفارت آن کشور در کابل را نیز در این مورد داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر مؤفق نشدیم.

پیش از این نیز شماری از مقام‌های افغان از سوی افراد مسلح ناشناس در پاکستان ربوده شده‌ بودند.

عبدالخالق فراهی قونسل پیشین افغانستان در پاکستان و فضل‌الله وحیدی والی پیشین کنر نیز پیش از این در پاکستان از سوی افراد ناشناس ربوده شده بودند.

اما آنان پس از ماه‌ها تلاش دوباره رها و به افغانستان برگشتند.

خانواده معاون والی کنر می‌گوید که آنان نیز از سرنوشت آقای احمدی آگاه نیستند.

احسان‌الله پسر معاون والی کنر در صحبت با رادیو آزادی گفت، با وجودیکه دو هفته از ربوده شدن پدرش می‌گذرد، اما تا هنوز از سرنوشت وی اطلاع حاصل نکرده‌اند.

او افزود:

"من هنوز از سرنوشت پدرم خبر نیستم و نه دولت‌ها در این مورد چیزی گفته که در کجاست و از سوی کدام گروه ربوده شده، حکومت باید تلاش بیشتر کند، زیرا یک مقام حکومتی است، اما تا حال نه وزارت خارجه و نه کدام مقام دیگر با ما تماس گرفته‌‌اند."

شماری از کارشناسان سیاسی ربوده شدن آقای احمدی را سیاسی خوانده و ادعا می‌کنند که وی از جانب "آی. اس. آی" پاکستان ربوده شده‌است.

معاون والی کنر جانب "آی. اس. آی" پاکستان ربوده شده‌است.

قدرت‌الله زواک یکی از این کارشناسان به این باور است که برخی از طالبان پاکستانی در کوه‌های کنر جایگزین اند و احتمالاً ربودن آقای احمدی به این موضوع پیوند دارد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG