لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

تعهد دو قدرت مهم جهان «امریکا و چین» روی تأمین صلح در افغانستان


رؤسای جمهور امریکا و چین روی تلاش‎ها برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان مشترکاً تأکید نموده‎اند.

رئیس جمهور امریکا امروز بعد از ملاقات با همتای چینی‌اش در پیکنگ گفت، وی و رئیس جمهور شی جین پینگ به یک آینده صلح‌آمیز در افغانستان متعهد اند.

آقای ترمپ این موضوع را امروز در یک کنفرانس خبری در پیکنگ بعد از صحبت‎ها با همتای چینایی‎اش ابراز داشته چنین گفت:

"من و رئیس جمهور شی جین پینگ همچنان متعهدیم که برای یک آینده صلح‌آمیز در افغانستان کار کنیم. ترویستان تهدید برای تمام بشریت اند و ما تروریزم و اسلام افراطی را متوقف خواهیم ساخت."

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

این اظهارات ترمپ در مورد تعهد کشورش و چین به صلح افغانستان در حالی صورت گرفته‎است که هر دو کشور، دو جانب عمده مذاکرات چهار جانبه برای صلح افغانستان اند.

دو جانب دیگر عبارتند از افغانستان و پاکستان.

این گروه که به گروه هماهنگی چهارجانبه مسمی است در دو سال گذشته چندین بار در کابل و اسلام‌آباد جلسه نموده، ولی به نتایج ملموس دست نیافته‎است.

آخرین نشست گروه چهارجانبه، بعد از یک وقفۀ نسبتاً طولانی ماه گذشته در مسقط پایتخت عمان دایر شد و در آن نماینده‎گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین شرکت داشتند و این جلسه هم بدون نتیجه پایان یافت.

در حالی‎که جلسه مسقط جریان داشت افغانستان صحنه خونین‌ترین حملات تندروان بود.

در حملات ماه گذشته تندروان بر چند مرکز نظامی و غیر نظامی در ولایات غزنی، پکتیا، میوند کندهار کابل و غور حدود ۲۵۰ نظامی و غیر نظامی افغان کشته شدند.

کابل
کابل

رئیس جمهور امریکا بعد از دیدار امروزش با رهبر چین بدون آن‎که از افغانستان نام ببرد به دشواری‎های نیز اشاره کرد که چین و امریکا از درک قاچاق مواد مخدر با آن مواجه‎اند.

ترمپ گفت:

"ایالات متحده و چین هر دو در داخل سرحدات‌شان با چالش‎های مواجه‎اند. قاچاق مواد مخدر سالانه میلیون‎ها زنده‎گی را تباه می‎کند. امروز من و رئیس جمهور چین روی راه‎های صحبت کردیم تا هماهنگی مبارزه بهتر بر ضد این تجارت مرگبار را متوقف سازیم و جلو سیل این مواد زهری را از ورود به کشورها و جوامع خود بگیریم. یک تأکید خاص بر پدیده جدید خواهیم داشت که بی‌رحمانه زنده‎گی میلیون‎ها تن را تباه می‎کند."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان به شمار می‎رود.

آقای ترمپ همچنان روی گسترش همکاری‎های تجارتی و اقتصادی میان چین و امریکا کرد.

قابل ذکر است که دیدار جاری ترمپ از چین اولین دیدار وی از این کشور بعد از آن است که وی درست یک سال قبل از امروز برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلان شده و در ماه جنوری امسال کارش را به‌حیث رئیس جمهور آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG