لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

چهرۀ ۲۴ زن فعال و نخبه هرات به نمایش گذاشته شد


گروهی از دختران جوان بعد از سپری کردن یک دوره سه ماهۀ آموزش‎های رهبری در ولایت هرات تلاش‎های را به‌خاطر انسجام بیشتر میان زنان این ولایت به راه انداخته‎اند.

این افراد در نخستین فعالیت‎های شان چهره ۲۴ زن فعال و نخبه این ولایت را چهره پردازی کرده و امروز در یک نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

سکینه حسینی یکی از این دختران می‎گوید، آنان در نظر دارند تا چهره زنان تأثیرگذار هرات را که از دید مردم پنهان مانده‎اند، به معرفی بگیرند.

نمایشگاه هرات
نمایشگاه هرات

او افزود:

"اولین کار خود را از چهره خانم‎ها شروع کردیم و خواستیم که زنانی که واقعاً چهره‎های شان پنهان مانده، چهره‎های شان را به مردم نشان بدهیم و بفهمانیم که زن‎های هستند که چهره‎های شان پشت پرده است و هنوز کسی به آنان توجه نکرده‎است."

این گروه از دختران جوان از میان تمام زنان فعال چهره ۲۴ تن را چهره پردازی کرده و در نمایشگاهی در تالار ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات به نمایش گذاشتند.

ماریا بشیر یکی از فعالین حقوق زن و رئیس پیشین سارنوالی استیناف ولایت هرات تأکید دارد که این روند می‎تواند وحدت و انسجام را میان زنان فعال در ولایت هرات به وجود آورد.

او افزود:

"ان‌شاءالله یک راه درست را انتخاب کرده‎اند و کاش که رویای‌شان به حقیقت بپیوندد و تعداد زنان فعال که به‌طور انفرادی بسیار پر قدرت و توانمند هستند این‎ها بتوانند به فعالیت منسجم تبدیل شوند به یک صدای واحد و یک قدرت قوی و عظیم."

یک بازدید کننده نمایشگاه هرات
یک بازدید کننده نمایشگاه هرات

از سوی هم وحیده عزیزی کارشناس جندر در ولایت هرات از برگزاری این گونه برنامه‎ها به خاطر حمایت از عملکرد زنان فعال در این ولایت استقبال می‎کند.

خانم عزیزی تأکید می‎کند که انسجام زنان از طریق این شبکه می‎تواند چانس زنان را در موقف‎های بلند حکومتی در افغانستان افزایش دهد.

او افزود:

"در واقع همین برنامه نوعی حمایت از خانم‎ها است، حالا حمایت حتمی نیست که ما در یک موقف دولتی کار بکنیم و در یک چوکی کار بکنیم، همین که خانم‎ها جمع شدند و یک شبکه را به نام انسجام وحدت زنان ایجاد کردند، این می‎تواند یکی از را هکارهای باشد که باعث حضور زنان در موقف‎های بلند دولتی باشد."

این تلاش‎ها در حالی صورت می‎گیرند که فعالین حقوق زن در ولایت هرات ادعا می‎کنند که حکومت وحدت ملی افغانستان به تعهدات خود در برابر زنان این ولایت عمل نکرده‎است.

آنان می‎گویند این ولایت زنان مسلکی و متخصص زیادی را در بخش‎های مختلف دارد، اما حکومت مرکزی افغانستان نتوانسته از این افراد در ساختار حکومت استفاده کند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG