لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

تشخیص بی‌خوابی راننده از طریق تغییر در آواز اش


دانستن زمان دقیق که خستگی انسان به سطحی رسیده که دیگر توانایی راننده‌گی را ندارد کار آسان نیست، از همینرو اغلب دلیل حادثات ترافیکی که به‌خصوص از طرف شب رخ می‌دهند، خستگی و بی‌خوابی خوانده می‌شود.

اما اکنون دانشمندان بالای یک پروژه کار می‌کنند تا بتوانند از طریق تغییر در آواز راننده، سطح خستگی و بی‌خوابی او را تشخیص دهند.

دانشمندان بدین باور اند که آواز انسان در جریان روز در تغییر است و این تغییر بستگی به سطح خستگی و بی‌خوابی فرد دارد.

مارک هوکوال پروفیسور سخنرانی در پوهنتون لندن که این پروژه را رهبری می‌کند، در صحبت با خبرگزاری رویترز در این مورد گفت:

"ما در حال تلاش استیم تا روی صداهای کار کنیم که در طول روز ضبط شده‌اند و در این صدا ها تغییرات بسیار اندک و ظریف را احساس کنیم که در طول روز رخ می‌دهد."

آقای هوکوال گفت، امیدوار است تکمیل این پروژه از حادثات ترافیکی که به‌خصوص راننده‌های لاری‌ها را از طرف شب هدف قرار می‌دهند، کاهش دهد.

در این پروژه، اشتراک کننده‌ها یک متن را چند بار می‌خوانند و این متن در پروگرام خاص کمپیوتر ضبط می‌شود و موج صدا‌های ضبط شده نشان خواهند داد که فرد که آواز مربوط آن است در ۲۴ ساعت چند ساعت خوابیده و سطح خستگی آن تا چه حد است.

اداره ترانسپورت بریتانیا می‌گوید، تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد حادثات ترافیکی در شاهراه‌ها بدلیل بی‌خوابی و خستگی مکرر راننده‌ها صورت می‌گیرد که ۴۰ درصد آن مربوط به لاری‌های می‌شود که برای شرکت‌های تجارتی کار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG