لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

هشدار حکومت ترکمنستان به والدین اطفال که به کودکستان‌ها نمی‌روند


مقام‌ها در ترکمنستان به کارمندان ادارات دولتی دستور داده‌اند تا فرزندان‌شان‌ را به کودکستان‌های دولتی بفرستند، در غیر آن وظایف‌شان‌ را از دست خواهند داد.

حکومت ترکمنستان چند هفته پیش فیس کودکستان‌های دولتی را بلند برد که در اعتراض به این اقدام، بسیاری از کودکستان‌ها خالی از اطفال شدند.

اکنون خانواده‌ها می‌گویند که حکومت با وارد کردن فشار بالای والدین از آن‌ها خواسته است تا فرزندان‌شان را به کودکستان‌های دولتی ثبت نام کنند.

باشنده‌های عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان و برخی ولایت‌های دیگر این کشور به رادیو آزادی گفته‌اند که حکومت به کارمندان ادارات دولتی دستور داده که فرزندان‌شان را به کودکستان‌های دولتی بفرستند در غیر آن حق ندارند در ادارت دولتی کار کنند.

به‌گفته این باشنده‌ها، فیس ماهانه کودکستان‌های دولتی از حدود سه دالر به حدود ۲۳ دالر افزایش یافته‌است که این اقدام باعث شده تا بیشتر والدین اطفال‌شان‌ را به کودکستان نفرستند و در خانه‌ها نگهدارند.

ارائه نظر در مورد افزایش فیس کودکستان‌های دولتی در ترکمنستان باعث شد تا اخیراً یک مقام محلی معارف به زندان فرستاده شود.

حکومت ترکمنستان در اوایل ماه اکتوبر فیس‌های کودکستان‌های دولتی را بلند برد که در اعتراض آن والدین بیشتر مادر‌ها دست به تظاهرات زدند.

اما معترضان از سوی نیرو‌های خاص پولیس پراگنده شدند.

کاهش حضور اطفال در کودکستان‌های دولتی ترکمنستان ضربه محکم به بودجه دولتی این کشور غنی از گاز است که به‌خاطر کاهش قیمت بین‌المللی نفت، با چالش اقتصادی روبه‌رو شده‌است.

بانک انکشاف آسیا می‌گوید، تولید نا خالص داخلی ترکمنستان از ۱۱،۱ درصد در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۶،۲ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG