لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

غنی: نقشه باستان شناسی افغانستان به تحقیق و ارزیابی ضرورت دارد


رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، نقشه باستان شناسی این‌کشور به تحقیق و ارزیابی ضرورت دارد.

رئیس جمهور غنی می‌گوید، افغانستان از گذشته‌ها به عنوان مرکز تمدن و ابتکارات فرهنگی باقی مانده که برای استناد تاریخی آن تحقیق و آثار علامه احمد علی کهزاد بسیار با ارزش است.

آقای غنی که روز یک‌شنبه «۲۸ عقرب ۱۳۹۶» در سیمینار علمی و تحقیقی علامه کهزاد در ارگ صحبت می‌کرد گفت، بعد از مرحوم علامه کهزاد علم باستان شناسی تغییر کرده و ضرورت این دیده می‌شود تا نقشه باستان شناسی از سر تحقیق شود.

محمد اشرف غنی گفت، مرحوم کهزاد یک شخص ملی و متفکر بود و در آثار خود تمام بخش‌های هویت ملی را به شکل درست تحقیق کرده و به مردم ارائه کرده بود.

او افزود:

"از نظر من بهترین کلمه که باید به کار برده شود، کلمه متفکر ملی است و این برای این که تمام بخش‌های هویت ملی‌ما را تحقیق کرده بود و برای تاریخ سنگین چند هزار ساله ما مشخصات داد."

به گفته رئیس جمهور افغانستان، پیش از علامه کهزاد، تاریخ باستان شناسی افغانستان یک افسانه بود اما پس از کهزاد این تاریخ با اسناد و تحقیق استوار شد.

آقای غنی گفت، یکی از فرضیه‌های علامه کهزاد این بود که به گمان اغلب دولت و نظام سازی گهواره اول است، به گفته رئیس جمهور اگر این فرضیه ثابت شود تمام تاریخ و باستان شناسی جهان را تغییر خواهد داد.

تأکید محمد اشرف غنی این است که باید برای آوردن تغییر در نقشه باستان شناسی ضرورت است تا از طریق مراجع علمی یک هیئت جمع شوند و در بارۀ نقشه باستان شناسی، تحقیق کنند.

از طریق مراجع علمی یک هیئت جمع شوند و در بارۀ نقشه باستان شناسی، تحقیق کنند.

در همین حال برخی محققین و تاریخ نویسان کشور، آثار و کار کردهای علامه احمد علی کهزاد را برای واضح ساختن میراث‌های فرهنگی و تاریخ باستان شناسی، بسیار تأثیر گزار می‌دانند.

اکادیمیسن سلیمان لایق یکی از این محققین در این باره گفت:

"کار و تحقیقات علمی علامه کهزاد تاریخ آریانا و خراسان در هسته و خاک افغانستان کنونی را در بر می‌گیرد، از اشتباهات تاریخی، چور و چپاول تحقیق می‌کند که از بعضی کشورهای همسایه بالای تاریخ و افتخارات ما تحمیل شده‌اند."

احمد علی کهزاد تاریخ نویس نامدار و باستان شناس معروف افغان در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۶۲ چشم از جهان بست.

وی در مدت عمر خود شماری از آثار خود را به یادگار ماند.

تاریخ افغانستان، بالاحصار کابل، افغانستان در روشنایی تاریخ، لشکرگاه، افغانستان در شاهنامه، غرغښت و رهنمود بامیان از اثرهای علامه کهزاد می‌باشند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG