لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

ایران ویدیوهای دو زندانی بریتانیایی ایرانی‌الاصل و یک امریکایی را نشر کرد


تلویزیون دولتی ایران ویدیوهای یک بریتانیایی ایرانی‌الاصل و یک امریکایی را نشر کرد که در آن کشور زندانی اند.

این ویدیوها از شیو وانگ (Xiyue Wang) یک محصل امریکایی دوره دکتورای پوهنتون پرنستون و نازنین زاغری رتکلیف بریتانیایی ایرانی‌الاصل اند که هر دو در آن کشور زندانی اند.

نشر این ویدیوها در حالی صورت می‎گیرد که کانگرس ایالات متحده امریکا در مورد رفع تحریم‎ها بر اساس توافقنامه اتمی اخیر با ایران و بریتانیا در مورد احتمال پرداخت ۵۳۰ میلیون دالر امریکایی به تهران تصمیم خواهند گرفت.

در یک ویدیوی دیگر که توسط آژانس خبری اسوشیتد پرس نشر شده‎است، هواداران خانم زاغری در لندن گردهم آمده و از طریق تیلیفون باوی صحبت می‎کنند.

آن‎ها می‎گویند که از دوری وی اندوهگین اند.

نازنین زاغری
نازنین زاغری

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری می‎گوید، جای خوشی است که همه با خانم زاغری صحبت کردند.

او می‌افزاید:

"واقعاً روز خوشی است، می‎دانید افراد زیاد آمده بودند. تیلیفون ناگهانی وی همه دوستان و اعضای خانواده را حیران ساخت. خیلی جالب بود وی با همه کسانی صحبت کرد که برایش کمپاین کرده بودند، واقعاً لحظات لذت بخش بود."

همسران شیو وانگ و نازنین زاغری رتکلیف این حرکت مقامات ایران را یک وسیله فشار "قبل از تصامیم مهم" بر ایالات متحده امریکا و بریتانیا توصیف کرده‎اند.

تلویزیون ایران همچنان در ویدیوی نازنین زاغری رتکلیف اتهامات تازه وارده بالای وی را نشر کرد.

این اتهامات پخش تبلیغات علیه رژیم ایران را شامل می‎شود که می‎تواند ۱۶ سال دیگر بر پنج سال حبس وی، بیفزاید.

خانم زاغری قرار است دهم دسامبر دوباره محاکمه شود.

این در حالیست که بریتانیا در مورد احتمال پرداخت حدود ۵۳۰ میلیون دالر امریکایی به ایران غور می‎کند که به یک قرارداد فروش اسلحه سال‎های ۱۹۷۰ میلادی قبل از انقلاب اسلامی ارتباط دارد.

نشرات تلویزیونی ۲۶ نوامبر ایران همچنان روی شیو وانگ تمرکز داشت که به تاریخ هشتم اگست ۲۰۱۶ میلادی زمانی‎که برای رساله دکتورایش در مورد دوره قاجارها تحقیق می‎کرد، دستگیر شد.

مقامات ایران شیو وانگ را به جاسوسی تحت پوشش تحقیقات علمی متهم کرده‎اند.

منتقدان: ایران از زندانیان به حیث وسیله امتیاز در معاملات استفاده می‎کنند.
منتقدان: ایران از زندانیان به حیث وسیله امتیاز در معاملات استفاده می‎کنند.

پوهنتون پرنستون امریکا می‎گوید، شیو وانگ صرف به خاطر آموختن زبان فارسی و بررسی اسناد تاریخی اواخر قرن نزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی به ایران سفر کرده بود.

به‌گفته پوهنتون پرنستون، آقای وانگ قبل از مسافرت برنامه تحقیقاتش را برای مقامات ایرانی توضیح داده بود و پلان دیدار از کتابخانه‎ها و آرشیف‎ها را با مقامات آن کشور در میان گذاشته بود.

تلویزیون ایران ۲۶ نوامبر گفت، شیو وانگ تلاش کرده‎است ۴۵۰۰ سند حساس را کاپی نموده و به خاطر آن هزاران دالر امریکایی بپردازد.

منتقدان و اعضای خانواده‎های زندانیان در ایران می‎گویند، تندروان ایران از زندانیان به‌حیث وسیله امتیاز در معاملات استفاده می‎کنند.

این در حالیست که یک هیئت سازمان ملل‌متحد در ماه سپتمبر سال جاری گفت، سلسلۀ از محدویت و محرومیت‎های کسانی در ایران به مشاهده می‎رسد که تابعیت دوگانه دارند.

XS
SM
MD
LG