لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

تیلگراف: بریتانیا مسئولیت اخلاقی کمک با ترجمانان افغان را دارد


  • واشنگتن پست

با گسترش نقش مشورتی در افغانستان، خطر در برابر سربازان امریکایی نیز زیاد می‎شود، این عنوان یک مطلب روزنامه واشنگتن پست است.

روزنامه با اشاره به سخنان اخیر جنرال جان نیکلسن، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نوشته‎است، انتظار می‎رود امریکا مشاوران نظامی تازه به افغانستان بفرستد.

نیکلسن از طریق یک ویدیو کنفرانس به خبرنگاران در پنتاگون گفته‎است که بیش از یک هزار مشاور امریکایی به گونه مشترک با واحدهای نظامی افغانستان عملیات را اجرا خواهند کرد.

روزنامه به نقل از نیکلسن نوشته‎است، پیوستن این مشاوران به واحدهای اردوی افغانستان منجر به افزایش تهدیدها علیه امریکایی‎ها خواهد شد.

به نوشته روزنامه، نیکلسن باور دارد که امریکایی‎ها با تهدید بمب‎های کنار سرک، کمین شورشیان، حمله‎های توپخانه و دیگر خطرها رو به رو خواهند شد.

قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته‎است، تغییرات، نیروهای محلی را قادر خواهد ساخت تا روند پسگیری هشتاد درصد خاک افغانستان را ظرف دو سال آینده آغاز کنند.

نیکلسن گفته‎است، بر اساس استراتژی جدید امریکا تلاش صورت می‎گیرد تا اطمینان حاصل شود که ظرف دو سال آینده بیش از سه بر چهار حصه افغان‎ها در ساحات تحت کنترول حکومت زنده‎گی کنند.

واشنگتن پست می‎نویسد، اردوی امریکا تخمین می‎زند که تنها شصت و چهار درصد افغان‎ها در مناطقی زنده‎گی می‎کنند که به گونه پایدار تحت کنترول حکومت کابل است.

روزنامه به نقل از نیکلسن می‎نویسد، مشاوران تازه نفس نیروهای افغان را در بخش گزمه و عملیات در مناطقی که با خطر جدی طالبان مواجه اند، یاری خواهند رساند.

با به قدرت رسیدن دونالد ترمپ، ایالات متحده به فرستادن هزاران سرباز به افغانستان علاقمندی نشان داد.

پنتاگون به روز سه شنبه گفت، که در حال حاضر چهارده هزار سرباز امریکایی در افغانستتان حضور دارند.

این رقم در زمان پایان یافتن ماموریت اداره بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا به هشت هزار و چهارصد تن می‎رسید.

  • تیلگراف

روزنامه تیلگراف چاپ بریتانیا مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده‎است: بریتانیا مسئولیت اخلاقی کمک با ترجمانان افغان را دارد.

روزنامه به نقل از تام تاکیندت، یک عضو پارلمان بریتانیا می‎نویسد، اگر بریتانیا این ترجمانان را که در خط مقدم جنگ با نیروهای بریتانیایی کار کرده‎اند یاری نرساند، بریتانیا در کشمکش‎های بعدی آسیب خواهد دید.

تاکیندت که چهار سال در افغانستان کار کرده در سخنرانی به کمیته دفاعی مجلس عوام بریتانیا، ماموریت بریتانیا در بخش بازسازی افغانستان بدون همکاری کارکنان محلی و ترجمانان افغان را ناممکن خوانده‎است.

به نوشته روزنامه، حکومت بریتانیا پیش ازین نیز به بی توجهی نسبت به وضعیت این ترجمانان متهم شده‎است.

تیلگراف می‎نویسد، حدود سه هزار ترجمان افغان در ولایت هلمند برای حکومت بریتانیا کار می‎کردند.

روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا نوشته‎است، از نقش حیاتی کارکنان محلی در ماموریت افغانستان آگاه‎اند و از میان آن‎ها سه صد و هشتاد و پنج تن همراه با خانواده‎های شان به بریتانیا منتقل شده‎اند.

XS
SM
MD
LG