لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

در فیر عساکر اسرائیلی بالای مظاهره کننده‌ها ۴ تن کشته و ۱۶۰ تن زخمی شدند


هزاران فلسطینی روز جمعه در نوار غزه و کرانۀ غربی دست به مظاهره زدند.

منابع صحی گفتند، در اثر تیراندازی نیروهای اسرائیل بالای مظاهره کننده‌گان در نواز غزه و کرانۀ غربی، ۴ فلسطینی کشته و ۱۶۰ تن دیگر آن‌ها زخمی شدند.

این موج تازۀ از تظاهرات و خشونت‌ها است که پس از اعلان بیت‌المقدس به حیث پایتخت اسرائیل از سوی رئیس جمهور دونالد ترمپ، بالا گرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن اند که دیروز در ارتباط به این تصمیم رئیس جمهور ترمپ هزاران فلسطینی در نوار غزه به مظاهره پرداخته و به سوی نیروهای اسرائیل سنگ پرتاب می‌کردند که در مقابل نیروهای اسرائیل به فیر پرداخته، دو مظاهره کننده را کشتند و ۱۵۰ تن دیگر را زخمی کردند.

همزمان با این، نیروهای اسرائیل بر فلسطینی‌های معترض در کرانۀ غزبی نیز تیراندازی کرده که در نتیجه دو فلسطینی کشته و ده تن زخمی شدند.

علاوه بر فلسطینی‌ها و کشورهای عربی، متحدین امریکا در اروپا هم روی تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ارتباط به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل، انتقاد کرده‌اند.

ضمناً، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا هشدار داد که این تصمیم رئیس جمهور امریکا پروسه صلح شرق میانه را پیچیده ساخته و تنش بین فلسطین و اسرائیل را افزایش داده‌است.

محمود عباس رهبر ادارۀ خودگردان فلسطین
محمود عباس رهبر ادارۀ خودگردان فلسطین

محمود عباس رئیس اداره خودگردان فلسطین گفت، امریکا با اعلان این تصمیم دیگر نمی‌تواند نقش میانجی را در پروسه صلح بین فلسطین و اسرائیل بازی کند.

اما نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل متحد گفته‌است که واشنگتن در کنار اسرائیل و هم در کنار فلسطین ایستاده و طرفدار حل صلح آمیز مناقشه شرق میانه می‌باشد.

اسرائیل و فلسطین هر دو مالکیت بیت‌المقدس را ادعا می‌کنند و اعلان این شهر به حیث پایتخت اسرائیل به پالیسی بیش از ده سال امریکا در رابطه با حل مسئله اسرائیل و فلسطین، یک تغییر بزرگ را به میان آورده‌است.

ایالات متحده امریکا پیش از این تأکید می‌کرد که سرنوشت شهر بیت‌المقدس باید در گفت‌وگوهای آینده اسرائیل و فلسطینی‌ها تعیین شود.

XS
SM
MD
LG