لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

برای کاهش تخطی‎ها و ازدحام، خدمات ترافیکی در شهر کابل برقی می‌‎شوند


شاروالی کابل برای کاهش تخطی‎ها و ازدحام در این شهر خدمات ترافیکی را به‌گونه برقی انجام می‎دهد.

وزارت مخابرات و شاروالی کابل روز چهار شنبه یک تفاهمنامه‌یی را نیز به امضا رساندند که بر اساس آن جواز سیر و لایسنس برقی می‎شوند و در آن کارت‎های هوشمند یا (CHIP) جابه‌جا می‎شود.

بر اساس این تفاهمنامه برخی پروسه‎های کاری و خدمات ترافیکی برقی خواهند شد.

شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات روز چهار شنبه در مراسمی به این مناسبت به خبرنگاران در کابل گفت، بر اساس این تفاهمنامه یک دیتابیس ایجاد می‎شود و جواز سیر و لایسنس معیاری و برقی خواهند شد.

وزارت مخابرات
وزارت مخابرات

وی می‎گوید، این کار در بخش خدمات عامه اساسی بوده و تمام معلومات مربوط به راننده در آن جابه‌جا می‎شود.

وی افزود:

"این کار برای حکومت‌داری الکترونیکی یک اساس است که گذاشته می‎شود، هر وقت که ترافیک و یا شاروالی بخواهد چگونگی جریمه و قوانین را وضع کرده می‎تواند، این‎که زمانی که جرم و یا تخطی صورت می‎گیرد عکس برداری می‎شود و معلومات به شکل اتومات داده می‎شود که در کجا جرم به وقوع پیوسته‎است."

این در حالیست که حدود دو ماه قبل ارائه خدمات ترافیکی شهر کابل از وزارت داخله به شاروالی این شهر انتقال کردند.

باشنده‎گان کابل از ازدحام، مشکلات ترافیکی و تخطی‌ها در شهر همواره شکایت دارند، اما شاروالی کابل می‎گوید که به‌خاطر بهتر شدن این خدمات، تلاش‎ها جریان دارد.

نشست امروز
نشست امروز

عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل در این نشست گفت که به‌خاطر کاهش ازدحام باید خدمات ترافیکی به‌گونه برقی انجام شوند تا در وقت معین در برابر تخطی کننده‎ها و ناقضان قوانین اقدام شود.

وی می‎گوید که شاروالی کابل جریان ترافیک جاده‎ها را بررسی کرده و نتیجه اینست که قوانین درست عملی نمی‎شوند و ازدحام بیشتر شده‎است.

حبیب‌زی گفت که پس از این هر راننده که در شهر کابل تخطی کند از طریق موبایل به شکل اتومات از جریمه با خبر خواهد شد.

عبدالله حبیب زی
عبدالله حبیب زی

او افزود:

"تطبیق قانون به شکل الکترونیک ان‌شاءالله در سال ۱۳۹۷ آغاز می‎شود. به این معنی کسی که تخلف می‎کند به جای این‎که برایش پارچه داده شود زمانی که تخلفش تشخیص شود جریمه می‎شود و این جریمه الکترونیک می‎شود."

پروسه برقی ترافیک در کشورهای دیگر از مدت‎های زیاد به این‌سو عملی می‎شود، اما این اولین باری خواهد بود که در شهر کابل بدون حضور فزیکی پولیس ترافیک یک راننده جریمه خود را قبول کرده و به پرداخت آن مکلف خواهد شد.

شاروالی کابل می‎گوید، با آغاز این کار در باره راننده‎ها و موترها معلومات دقیق و مفید به آنان داده خواهد شد و برقی شدن پروسه‎های ترافیکی میزان جرایم و ازدحام در شهر را کاهش داده و عواید را افزایش خواهد داد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG