لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

فعالان مدنی: اعتماد مردم بامیان نسبت به انتخابات کم‌رنگ شده‌است


فعالان مدنی بامیان می‌گویند با توجه به مشکلات و تخلف‌هایی که در انتخابات گذشته انجام شد، اعتماد مردم به پروسه انتخابات کمتر شده و احتمال زیاد می‌رود که در انتخابات پیش‌رو علاقه مردم بامیان برای شرکت در آن کمتر شود و تعداد کمتری در این پروسه اشتراک کنند.

حسین داد احمدی مسئول مجتمع جامعه مدنی در بامیان دیروز یکشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"با توجه به گذشتۀ که انتخابات داشته متأسفانه اعتماد مردم به این پروسه بسیار کم شده‌است و این اعتماد به آسانی به دست نمی‌آید، مگر این‌که کمیسیون مستقل انتخابات برنامه‌های آگاهی‌دهی و تشویقی مردم برای شرکت در انتخابات را به صورت درست عملی کند و اعتماد سازی بکند. به غیر از این ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که مردم به انتخابات اعتماد کنند و به سطحی‌که در انتخابات گذشته بود اشتراک داشته باشند."

شماری از فعالان مدنی بامیان
شماری از فعالان مدنی بامیان

دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان نیز این موضوع را تأیید می‌کند، اما می‌گوید که برنامه‌های را برای اعتماد سازی بیشتر مردم به پروسه انتخابات روی دست دارد تا به این ترتیب تعداد بیشتری در این پروسه سهم بگیرند.

علی شاه مصباح رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در سطح کل کشور این نگرانی وجود دارد. ما برنامه‌های خود را به صورت متداوم در بامیان داریم که فعلاً ۵۰۰ گروپ رضاکار انتخاباتی در سطح قریه‌ها مشغول آگاهی‌دهی به مردم هستند. این‌ها می‌توانند زمینه اشتراک بیشتر مردم را در انتخابات فراهم کنند و به نحوی اعتماد سازی کنند. ما قبول داریم با توجه به مشکلاتی که موجود اند نگرانی‌ها از اشتراک کمتر مردم در انتخابات وجود دارند و این موضوع را درک می‌کنیم به همین خاطر تلاش داریم تا این مشکلات را به‌زودی حل کنیم."

به همین دلیل دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در بامیان کنفرانسی را با اشتراک نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و رسانه‌ها در مرکز بامیان برای هماهنگی در انتخابات پیشرو برگزار کرد.

در این برنامه اشتراک کننده‌ها نگرانی‌های شان را از مشکلات در پروسه انتخابات ابراز کردند و مسئولان کمیسیون وعده دادند تا این مشکلات را به گوش مسئولین مرکزی برسانند.

آقای مصباح اضافه کرد:

"نگرانی‌های عمدۀ که مطرح شد یکی در مورد روند توزیع تذکره بود که این کار چگونه می‌تواند از تخلفات جلوگیری کند و هم‌چنین مشکل امنیتی یکی از چالش‌های عمده بود که مطرح شد. نگرانی‌های دیگری‌که در مورد دوری مراکز رأی‌دهی و کمبود اوراق رأی‌دهی وجود داشت با صحبت هایی‌که شده تا حدی حل گردیده‌است."

این در حالیست که حکومت وحدت ملی تاریخ برگزاری انتخابات شورای ملی را در ماه سرطان سال آینده اعلام کرده‌است و به همین دلیل تلاش‌ها برای برگزاری یک انتخابات شفاف جریان دارند.

گزارش: عباس نادری

مرتبط

XS
SM
MD
LG