لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

عبادالله سادات : بیشتر اهداف بودجه مالی ۱۳۹۷ غیر واقعی است باید تجدید نظر شود


در حالی‎که مسوده بودجه مالی سال ۱۳۹۷ از سوی وزارت مالیه افغانستان تکمیل شده، اما برخی از نهادهای ناظر از بودجه می‎گویند، در این بودجه اهدافی بیان شده که رسیدن به آن سخت است.

نهاد برابری برای صلح و دموکراسی می‎گوید، حکومت باید خطر قرضه را کم کند و در بخش عواید شفافیت را بیشتر کند.

این نهاد که در مورد مسوده بودجه مالی سال ۱۳۹۷ گزارشی را ترتیب کرده می‎گوید، بسیاری اهداف در این بودجه غیر واقعی است و باید تجدید نظر شود و همچنان نیاز است حکومت بودجه‎اش را مطابق واقعیت‎های عینی ترتیب کرده و به موقع آن را مصرف کند.

سید عبادالله سادات نماینده این نهاد به تاریخ «۲۰ جدی ۱۳۹۶» می‎گوید اکنون بخش بزرگ بودجه افغانستان به کمک‎های خارجی وابسته است، اما باید حکومت به بدیل آن جدی کار کند.

پول افغانی
پول افغانی

او افزود:

"دولت برخی پالیسی‎های دارد که باید این بودجه حقیقی شود، تجدید صورت گیرد، آنان از عواید ۱۶۱ میلیارد افغانی سخن می‎زنند، اما بخش بزرگ آن از مالیات است. پیشنهاد ما اینست که وزارت مالیه به منابع دیگر هم توجه کند تا افغانستان بتواند در بخش مالی به خودکفایی برسد."

این نهاد که روز چهارشنبه یک نشست مشترک خبری با برخی نهادهای مدنی داشت گفت، هرچند دونران و واحدهای بودجوی به‌خاطر مصرف بودجه اولویت‎های دارند، اما پیشنهاد این نهاد اینست تا نقش مردم در بودجه واضح شود.

این بنیاد می‎گوید که پس از سال ۲۰۲۰ تعهد کمک به افغانستان از سوی جهان نیست و حکومت باید از همین حالا از امکانات‌اش در ترتیب بودجه استفاده کند.

اکنون ۴۵ درصد بودجه افغانستان عادی و ۶۵ درصد بودجه انکشافی است که از سوی دونران تمویل می‎شود.

نهاد برابری برای صلح و دموکراسی می‎گوید که آنان از هفت سال به این‌سو در ۱۸ ولایت افغانستان در مورد مصرف و ترتیب بودجه با مردم محل گفت‌وگو کرده‎اند.

این در حالیست که مسوده بودجه مالی سال ۱۳۹۷ که حدود ۳۶۱ میلیارد افغانی بود به دلایل مختلف از سوی ولسی جرگه رد شد.

از سوی هم اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در پاسخ به خواست این نهاد گفت که حکومت در بخش اصلاحات مالی اقدامات لازم را انجام داده و تلاش جریان دارد تا عواید ملی بلند بروند.

عبدالرحیمزی: این بودجه متوازن است.
عبدالرحیمزی: این بودجه متوازن است.

وی می‎گوید که مسوده بودجه مالی سال ۱۳۹۷ مطابق معیارهای بین‌المللی و واقعیت‎های افغانستان ترتیب شده‎است.

او افزود:

"این بودجه متوازن و بر اساس اصل مؤثریت پروژه‎ها و پروگرام‎ها، امکانات حکومت، مدیریت خوب و شفاف کمک‎های جامعه جهانی و همچنان مطابق معیارهای جهانی ترتیب شده‎است."

عبدالرحیمزی گفت حکومت پلان کاهش اتکا به کمک جهامعه جهانی را دارد از همین رو جمع‌آوری عواید داخلی زیاد شده‎است.

نهاد برابری برای صلح و دموکراسی در حالی خواستار تجدید نظر بودجه است که وزارت مالیه افغانستان می‎گوید که در این مورد بحث با اعضای ولسی جرگه جریان دارد، اما به‌گفته وی در کل تغییر زیاد در بودجه نخواهد آمد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG