لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

لابراتوار شناسایی آفات و تعیین کیفیت زعفران در هرات به بهره برداری سپرده شد


نخستین لابراتوار شناسایی آفات زعفران و تعیین کیفیت آن در ولایت هرات به بهره برداری سپرده شد.

مسئولین در ریاست زراعت هرات روز شنبه «۲۳جدی۱۳۹۶» به خبرنگاران گفتند که با ایجاد این دستگاه صادرات زعفران افغانستان به بازارهای جهان افزایش خواهد یافت و جلو واردات زعفران کشورهای خارجی به افغانستان گرفته خواهد شد.

محمد آصف رحیمی والی هرات فعالیت این لابراتوار را در رشد و کیفیت این گیاه در افغانستان مهم خوانده گفت:

"این لابراتوار در حقیقت اولین لابراتوار در سطح افغانستان است که در ولایت هرات ایجاد می‌شود. این بخش آن زیادتر در کیفیت زعفران تمرکز دارد و لابراتوار دیگر بیشتر روی آفات و امراض که در خود زعفران و در مزرعه است تمرکز دارد."

قبل از این نگرانی‌ها از صادرات زعفران افغانستان به نام کشورهای خارجی از جمله ایران به کشورهای مختلف جهان وجود داشت اما محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید با ایجاد این لابراتوار جلو این‌گونه تخلفات گرفته می‌شود و افغانستان قادر خواهد بود تا زعفران خود را به نام افغانستان به کشورهای مختلف جهان صادر کند.

و

محمد آصف رحیمی والی هرات
محمد آصف رحیمی والی هرات

ی افزود:

"این وسایل و تجهیزات ما را قادر می‌سازند که جلوگیری بکنیم از همچو مداخلات مانند کشت و فروش زعفران در مارکیت‌های جهانی. این لابراتوارها قدم‌های هستند در همان جهت و این امکانات ما را قادر می‌سازند تا به دنیا اطمینان بدهیم که زعفران افغانستان یکی از بهترین زعفران‌هاست و ما سند هم برای‌شان می‌دهیم."

مسئولین در ریاست زراعت ولایت هرات فعالیت این لابراتوار را در رشد و کیفیت زعفران افغانستان بسیار مهم می‌خوانند.

بشیر احمد احمدی سرپرست ریاست زراعت ولایت هرات از افزایش کشت و تولید این گیاه در این ولایت سخن می‌زند.

وی در مورد می‌گوید:

"امسال خوشبختانه اضافه تر از پنج هزار هکتار کشت زعفران داشتم و تولیدات ما به اساس آمارهای جدید اضافه از ده تُن زعفران در ولایت هرات خواهد بود."

از ولایت هرات به عنوان پایتخت زعفران در افغانستان یاد می‌شود.

دهقانان نخست این گیاه را در ولسوالی‌های غوریان و پشتون زرغون ولایت هرات کشت کردند و سپس از طریق این ولسوالی‌ها به ولایات دیگر افغانستان گسترش یافت.

از زعفران به عنوان بهترین کشت بدیل کوکنار در افغانستان یاد می‌شود.

مسئولین در ریاست زراعت هرات پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده تولیدات زعفران در این ولایت از ده تُن هم بیشتر خواهد شد.

آنان می‌گویند، ولایت هلمند که بیشترین کشت کوکنار در افغانستان را دارد، دهقانان آن کوشش دارند تا با استفاده از رشد زعفران در هرات کشت این گیاه را جانشین کوکنار در آن ولایت سازند.

شاهپور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG