لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

اتاق تجارت: عواید گمرکات از سوی زورمندان حیف و میل می‌شوند


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که با وجود آمدن تغییر و اصلاحات در سیستم مالیاتی هنوز هم از تاجران در مسیر راه پول گرفته می‌شود.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز یک‌شنبه «۲۴جدی۱۳۹۶» حین صحبت در پایان نشست تجلیل از هفته مالیاتی در کابل گفت که هنوز هم زورمندان در گمرکات عواید را حیف و میل می‌کنند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"حالا هم من به مسئولیت گفته می‌توانم که بیشترین عواید دولت و مردم افغانستان از سوی زورمندان و افراد غیر قانونی در گمرکات حیف و میل می‌گردد، از سوی کسانی‌که با میل تفنگ حکومت می‌کنند و با میل تفنگ از مردم مالیه می‌گیرند، این افراد مستقیماً در کار گمرکات مداخله می‌کنند، من امیدوارم که جلو این‌ها گرفته شود."

وزارت مالیه افغانستان به‌خاطر جلب رضایت مالیه دهنده‌گان، جمع آوری مالیات به صورت درست و جلوگیری فساد در عواید، هفتۀ را بنام هفته مالیاتی نام گذاری کرد که امروز، روز آخر آن بود.

عبدالحبیب زدران رئیس عمومی عواید می‌گوید که سیستم و قوانین مالیاتی را ساده ساخته‌اند و تلاش می‌شود تا مالیه دهی را الکترونیکی ساخته و یک بورد حل مشکلات مالیاتی را نیز ایجاد نمایند.

از سوی دیگر نجیب الله وردک معین عواید و گمرکات وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که فساد در گمرکات در تناسب به گذشته کاهش یافته‌ اما به گفته وی به اندازۀ نیست که توقع می‌رفت.

اما وی در صحبت با رادیو آزادی موجودیت زورمندان در گمرکات را به شدت رد کرد و گفت:

"سطح فساد در گمرکات کاهش یافته‌است، مگر به اندازۀ کاهش نیافته چیزی‌که ما توقع آنرا داریم، ما برای جلوگیری از فساد برنامه‌های اصلاحی را روی دست داریم. موجودیت زورمندان در گمرکات را نمی‌پذیریم مگر فساد وجود دارد."

آقای نجیب می‌افزاید که در تناسب به سال گذشته در جمع آوری عواید ۱۴ درصد افزایش بعمل آمده‌است، یعنی در سال‌جاری ۷۳ میلیارد افغانی عواید بیشتر جمع آوری شده‌است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که هر چند در تناسب به سال‌های گذشته ۵۰ درصد تولیدات و واردات کاهش یافته، اما موجودیت سیستم منظم جمع آوری مالیات سبب شده‌است تا عواید حکومت افزایش یابد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG