لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

"نهاد خانه صلح": پروسه صلح نباید قربانی منافع سیاسی حلقات خاص گردد


نهاد موسوم به "خانه صلح افغانستان" از برنامه‌های شورای عالی صلح انتقاد کرده می‌گوید که پروسه صلح نباید قربانی منافع سیاسی حلقات خاص گردد.

نهاد "خانه صلح افغانستان" نبود یک آدرس قوی و واحد برای گفت‌وگوهای صلح و تداخل وظیفوی در کارهای شورای عالی صلح را از عوامل بزرگ ناکامی پروسه صلح می‌داند.

فهیم پیغام یک عضو این نهاد روز سه شنبه «۰۳ دلو ۱۳۹۶» در نشست خبری در کابل گفت که در کنار آوردن یک سلسله اصلاحات در شورای عالی صلح نیاز است تا این پروسه ملی افغان‌شمول شده و نظریات همه افغان‌ها در آن مد نظر گرفته شود.

او افزود:

"برای این که شورای عالی صلح دیگر هم تقویت شود حکومت باید از آن حمایت کند، نقش جوانان، علمای کرام و جامعه مدنی در آن بیشتر گردد و به همین گونه جریان پروسه صلح به شکل مستقیم با مردم افغانستان شریک گردد."

آقای پیغام می‌گوید، به‌خاطر این که تلاش‌های جاری در بخش صلح نتیجه نداده است، پس باید بجای چندین آدرس یک آدرس واحد به وجود آید.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی روز سه شنبه هفته گذشته در دیدار با هیئت رهبری شورای عالی صلح در ریاست جمهوری از آنان خواست تا در قسمت تأمین صلح به سطح تمام کشور تلاش نمایند.

به همین گونه اخیراً نشست سه روزۀ صلح به وساطت حزب اسلامی با طالبان مسلح در استانبول ترکیه برگزار شد که نتایج آن تا حال روشن نیست.

هرچند حکومت افغانستان و طالبان مسلح حضور نماینده‌گان‌شان را در این نشست رد کردند، اما محمد اکرم خپلواک رئیس دارلانشاً شورای عالی صلح قبل از این در یک نشت گفته بود که مداخلۀ برخی کشورهای به‌خصوص پاکستان، حلقات مافیایی، قاچاق‌بران مواد مخدر، و شبکه‌های تروریستی بین‌المللی موانع عمده فرا راه صلح می‌باشد.

اکرم خپلواک
اکرم خپلواک

در این حال امین‌الدین مظفری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که آدرس مشخص برای گفت‌وگوهای صلح، شورای عالی صلح بوده و آنان از هر حرکت حمایت می‌کنند که در مغایرت با پالیسی و استراتژی این شورا نباشد.

او افزود:

"پالیسی شورای عالی صلح همین است، هر آن حرکت که زمینه را برای گفت‌وگوهای صلح فراهم ساخته و در مغایرت با پالیسی و استراتژی این‌شورا نباشد حمایت می‌کند. هر آن ارگان که در این بخش کار می‌کند به آن‌ها ارتباط دارد، اما مالک اصلی پروسه صلح، شورای عالی صلح می‌باشد."

خانه صلح افغانستان، اصلاحات در شورای عالی صلح را ضروری می‌داند.

خانه صلح افغانستان برای تأمین صلح پایدار در کشور اراده جدی حکومت و اصلاحات در شورای عالی صلح را ضروری می‌داند.

به باور این نهاد تا زمانی‌که یک آدرس قوی و واحد برای گفت‌وگوهای صلح به‌وجود نیاید تلاش‌های جاری صلح بی‌نتیجه خواهد بود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG