لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

جبهه ملی مردم افغانستان اعلام موجودیت کرد


نورالحق علومی رئیس جبهه ملی مردم افغانستان
نورالحق علومی رئیس جبهه ملی مردم افغانستان

جبهه ملی مردم افغانستان هنگام اعلان موجودیت‌اش بر حکومت انتقاد کرده گفت که حکومت در تأمین امنیت، رشد اقتصادی و همچنان در مشارکت سیاسی که به مردم، اقوام و احزاب داده می‌شد کوتاه آمده‌است.

نورالحق علومی رئیس این جبهه روز شنبه ۱۴ دلو ۱۳۹۶به خبرنگاران گفت، این جبهه تلاش می‌کند تا یک راه بدیل حکومتداری خوب را بمیان آورد.

وی افزود:

" امروز با اعلام موجودیت جبهه ملی مردم افغانستان در واقع گام بزرگی را در راه ایجاد بدیل بر می‌داریم که مسئله نجات کشور را از فرو رفتن در یک غرقاب دیگر فراتر از هر مسئله دیگر در دستور کار خود قرار می‌دهد."

آقای علومی می‌گوید، مشکلات جاری افغانستان ابعاد داخلی و خارجی دارد که هر دو گروه خلاف خواست مردم اهداف شانرا تعقیب می‌کنند.

رئیس جبهه ملی مردم افغانستان می‌گوید، در حکومت وحدت ملی نقش زنان، جوانان و مبارزه علیه فساد و مواد مخدر سمبولیک می‌باشد.

در عین حال ریاست اجرائیه می‌گوید، حکومت وحدت ملی تعهدات اش را در بخش‌های مختلف عملی کرده‌است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست به رادیو آزادی گفت، اپوزیسیون حق دارد که بالای حکومت انتقاد کند و این وظیفه آنان است.

آقای فیصل همچنان گفت، لازم است احزاب سیاسی، جامعه مدنی، مردم عام و اپوزیسیون بخاطر رفع کاستی‌ها با حکومت همکاری نمایند.

اما برخی از کارشناسان حقوقی و سیاسی موجودیت اپوزیسیون را در نظام مؤثر دانسته اما تأکید می‌کنند که نظریات و دیدگاه‌های این اپوزیسیون نباید نظام را تخریب نماید.

کبیر رنجبر یک‌تن از این کارشناسان موجودیت اپوزیسیون در نظام کنونی را مؤثر دانسته اما تأکید می‌کند که نظریات اپوزیسیون نباید نظام را تخریب نماید.

کبیر رنجبر
کبیر رنجبر

وی گفت:

" اگر در نظام اپوزیسیون نباشد تنوع نظریات از بین می‌رود و حکومت به یک نظام دیکتاتوری مبدل می‌شود، اپوزیسیون خوب است اما به این شرط که نظریات آنان تخریبی و بر ضد نظام نباشد، زمانی‌که اپوزیسیون به حکومت طرح و یا پیشنهاد ارائه می‌کند بسیار مؤثر واقع می‌شود."

جبهه ملی مردم افغانستان در حالی اعلام موجودیت می‌کند که برخی احزاب مانند جبهه ملی نوین، جنبش روشنایی، محور ملی مردم، ائتلاف نجات افغانستان، شورا حراست و ثبات، شورای احزاب سیاسی و جهادی و برخی دیگر آدرس‌های هستند که وقت و ناوقت بالای حکومت انتقاد می‌کنند.

آقای رنجبر می‌گوید، نظریات و حرکت‌های احزاب سیاسی که طرح بدیل داشته باشد یک اقدام بجاست.

از سوی هم ریاست اجرائیه می‌گوید، آنان انتقادهای مردم و احزاب سیاسی را بجا دانسته آنرا می‌پذیرد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG