لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۴:۰۱

وزارت زراعت افغانستان ۲۰۰ سرد خانه را در سراسر این کشور ایجاد می‌کند


وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‎گوید، این وزارت در نظر دارد تا ۲۰۰ سرد خانه را در سراسر کشور ایجاد نماید.

سخنگوی این وزارت روز یکشنبه «۱۵دلو۱۳۹۶» در یک نشست خبری گفت، از این جمله ۲۰ سردخانه در سال آینده خورشیدی به بهره برداری سپرده می‎شوند.

اکبر رستمی گفت، کار تدارکاتی ۲۰ سردخانه تکمیل شده، قراردادهای آن به امضا رسیده و تا پایان سال ۱۳۹۷ خورشیدی به بهره برداری سپرده می‎شود.

اکبر رستمی
اکبر رستمی

وی افزود:

"ما تا ختم سال ۱۳۹۷ شاهد افتتاح و بهره برداری بیست سردخانه ولایتی و تجارتی خواهیم بود ارزش مجموعی ۲۰ سردخانه بالاتر از ۶۵ میلیون دالر امریکایی است که بیش از ۳۶ میلیون دالر سردخانه ولایتی و بیش از ۲۸ میلیون دالر هشت سردخانه تجارتی است که ساخته می‎شود."

آقای رستمی می‎گوید، این ۲۰ سردخانه بخاطر نگهداری سبزیجات و میوه خشک در ولایات غزنی، فاریاب، پروان، کاپیسا، فراه، نیمروز، میدان وردک، لوگر و پکتیا اعمار می‎گردند.

پیش از این شماری از باغداران و دهاقین گفته بودند که حاصلات میوه و سبزیجات شان خوب است اما بخاطر نبود سردخانه‎ها بیشتر این حاصلات ضایع می‎شوند.

مسئولین اتاق تجارت و صنایع می‎گویند، مارکیت نزدیک بخاطر فروش سبزیجات و میوه تازه افغانستان، پاکستان است و دهاقین و باغداران افغان بخاطر نبود سردخانه‎ها آن را به قیمت ارزان در پاکستان بفروش می‎رسانند.

به گفته مسئولان این اتاق، تاجران پاکستانی حاصلات افغانستان را در سردخانه هایشان نگهداری کرده و در صورت ضرورت آن را دوباره به قیمت بلند به افغانستان صادر می‎کنند.

خوگیانی: اهمیت بیشتر آن اینست که از واردات محصولات زراعتی جلوگیری می‎شود.
خوگیانی: اهمیت بیشتر آن اینست که از واردات محصولات زراعتی جلوگیری می‎شود.

اما وزارت زراعت و مالداری می‎گوید، با ساخت این سردخانه‎ها بیشتر حاصلات باغداران و دهاقین در آن‎ها نگهداری خواهد شد.

از سوی هم شماری از کاشناسان می‎گویند، اگر امکانات زیربنایی ساخت و فعال نگهداشتن این سردخانه‎ها مهیا شوند، مشکلات اقتصادی باغداران کاهش می‎یابند.

میرویس خوگیانی یکتن از این کارشناسان می‎گوید:

"این به سطح افغانستان یک مسئله مهم است و اهمیت بیشتر آن اینست که از واردات محصولات زراعتی جلوگیری می‎شود اگر میوه و سبزیجات ما در وقت مناسب در سردخانه‎ها نگهداری شود و در فصل که این میوه‎ها نباشد دهاقین و باغداران ما از فروش آن مفاد زیاد بدست میاورند."

پیش از این شماری باغداران و دهاقین کندهار و ولایات همجوار کابل گفته بودند که بخاطر نگهداری میوه تازه و سبزیجات شان از سردخانه‎های به شکل عنعنوی استفاده می‎کنند اما به دلیل نبود برق و امکانات زیربنایی بیشتر حاصلات شان ضایع می‎گردید.

وزارت زراعت و مالداری می‎گوید، تمام امکانات زیربنایی در ساخت این سردخانه‎ها در نظر گرفته شده‎اند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG